Jubileumsbil fikk grønt lys i Tyskland: Triumph-hyllest basert på BMW i3
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Designstudioet Makkina har gjenskapt Triumph TR2 fra 50-tallet. Men om nye TR25 kommer i produksjon er usikkert. Enseteren er foreløpig en «one-off».
Det er trolig bare de mest ihuga sportsbil-entusiaster som husker det erkebritiske bilmerket Triumph nå.
Og det er kanskje ikke så rart. Merket ble grunnlagt for 100 år siden, men de lukket dørene for godt for i 1984.
Stort sett holdt de seg til små sportsbiler fra 50-tallet og utover, men har noen femsetere på samvittigheten også.
To runde jubileum
Det er ikke vanskelig å se hvor de har hentet inspirasjonen fra. Det oser Triumph TR2 av designet.
Og det er det London-baserte designbyrået Makkina som står bak. På hjemmesiden deres ligger bilder av hele prosessen – fra skissestadiet til byggeprosessen.
Ja, til og med fotosessionen er foreviget der.
Konseptet har mange elementer fra enseteren som ble brukt da Triumph satte en fartsrekord for biler med motor under to liter.
Det skjedde for ganske nøyaktig 70 år siden, så her har vi altså både 100 og 70 år å feire.
Inspirert av froskeøyne
Det eneste gjenkjennbare er i bunn og grunn frontlyktene, som er påklistra i fronten, litt som TR2. Kvekk, kvekk.
Grillen i TR25 er tolket annerledes – heldigvis, for hva skal man med grill i elbilen?
Bilen har brede hofter og ser overraskende maskulin ut til tross for enkle linjer. Dørene åpnes oppover, slik de gjerne gjør i konseptbiler, og ellers har man et lokk i kompositt over passasjerplassen.
Rattet har typisk inspirasjon fra 60-tallet, instrumenteringen er enkel, men faktisk kul og du kan glemme skjermer.
Førersetet er kraftig skulpturert og skikkelig lekkert. Det skal være fast, så her er det pedaler og ratt som må justeres.
Motor og batteri fra BMW i3
Drivlinjen er av den enkle sorten – litt som Triumph også var i sin tid. Motor og batteripakke kommer fra BMW i3S.
Det er kanskje ikke helt tilfeldig, for BMW har eid rettighetene til navnet siden 90-tallet da de kjøpte Rover/Land Rover. Men da Makkina spurte om lov til å bygge et konsept, fikk de grønt lys fra tyskerne.
Resultatet er blitt en lav, lett og kompakt sportsbil. Akselavstanden skal være omtrent identisk med i3, og bruke batteripakka på 42,2 kWt og motoren på 190 hk.
Kjører lett solo
Med vekta på 1.095 kilo skal det gi en akselerasjon på 5,2 sekunder, (6,9 for i3S) og en toppfart på 185 km/t.
Det er faktisk et godt stykke unna rekorden fra 1953, som lød på 200,989 km/t, eller 124,889 miles i timen.
Aerodynamikken er fordelaktig også. Rekkevidden øker til 305 kilometer mot 283 for i3.
Opplevelsen fra førerplass er mer enn den ikke alt for imponerende aksellerasjonstiden. For følelsen av å kjøre lettvekter på små svingete veier, med minimal frontrute og elektrisk drivverk med rask respons må være ganske unik.
Og designhuset mener de har opprettholdt vektfordeling på 50/50 mellom akslene.
For å sikre gode egenskaper, har man større bremser, 30 mm lavere bakkeklaring, både høyere og bredere felger som er skodd med Pirelli P Zero dekk.
Er det lov å håpe at BMW setter en slik «lekebil» i produksjon?
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!