Storbritannia: Utsetter fossilbil-forbud fra 2030 til 2035
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det annonserte britiske forbudet mot salg av nye bensin- og dieselbiler utsettes med hele fem år.
Dette sa den britiske statsministeren Rishni Sunak i en tale onsdag, ifølge BBC.
Dermed ser det mørkt ut for det tidligere annonserte og langt mer ambisiøse britiske forbudet mot salg av nye bensin- og dieselbiler personbiler fra 2030.
Men vi må legge til: Dette målet ville fremdeles tillate at hybrider kunne kjøpes etter 2030.
I Norge har vi som kjent lenge hatt et enda mer ambisiøst mål, det såkalte 2025-målet – som innebærer at alle nye personbiler og lette varebiler som selges skal være utslippsfrie.
Og da snakker vi altså om absolutt nullutslipp. Norge er i ferd med å fase ut hybridene allerede.
– En trist paradegren i klimapolitikken
Dessuten vil den britiske statsministeren la britene fortsette å varme opp boligene sine med gass fremover.
I talen sin sa han – noe mer ullent med tanke på tidsfrister – at britene skulle få «far more time» til å gå over til varmepumper i husholdningene.
En rekke kritikere har allerede anklaget Sunak for å svekke Storbritannias klimapolitikk, og de får definitivt vann på mølla nå.
Kommunikasjonsleder Unni Berge i Elbilforeningen betegner de nye signalene fra statsministeren som «en trist affære» for et innflytelsesrikt land som Storbritannia – som her hadde muligheten til å markere seg positivt på klimakartet.
– Det er jo en paradegren i klimapolitikken å love at man skal innfri et mål langt fram i tid, men avlyse ambisjoner man faktisk kan bli målt på, sier hun.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Dypt bekymret over forsinkelsen
Organisasjonen Transport and Environment har vist til at 2030-politikken om å fase ut nye bensin- og dieselbiler er det største klimatiltaket i den britiske regjeringens klimastrategi.
«Forsinkelsen til 2035 vil bety et massivt hull i ethvert seriøst forsøk på å nå netto nullutslipp innen 2050,» skriver de på sine nettsider.
Organisasjonen mener at det juridisk bindende aspektet ved målet ville gitt utslippsbesparelser som nå må finnes andre steder.
I talen onsdag sa statsminister Sunak i tillegg at det ikke kommer noe forbud mot olje- og gassleting i den britiske delen av Nordsjøen, men der er han jo i «godt» selskap med for eksempel Norge.
Sunak vil heller ikke innføre nye avgifter for å få folk til å fly mindre.
Ironisk nok holdt statsministeren talen samtidig med et klimatoppmøte i forbindelse med FNs hovedforsamling i New York.
I talen forsikret Sunak imidlertid om at målet om såkalt netto nullutslipp i 2050 ligger fast – og at han vil delta på klimatoppmøtet i Dubai senere i år.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!