Hopp til innhold

EUs revisjonsrett melder: Utslippene fra europeiske fossilbiler går ikke ned

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

UTSLIPPSSYNDER: EUs revisjonsrett peker på at fossile biler har samme utslipp som før, til tross for tiltakene som har blitt gjort.

Fossildrevne europeiske personbiler slipper ut like mye CO2 som før – og elbilsalget møter utfordringer på kontinentet.

Til tross for klare mål om reduksjon av CO2-utslipp blant fossilbilene i EU, viser det seg at utslippene ligger på samme nivå som for 12 år siden.

Det er basert på en rapport fra EUs revisjonsrett (ECA), som har gransket utslippstallene sett opp mot målene som ble vedtatt i 2010.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Større biler

De opprinnelige utslippsmålene skulle blant annet tvinge bilprodusentene til å utvikle mer effektive forbrenningsmotorer.

Etter «dieselgate» i 2015, hvor det ble avslørt at Volkswagen jukset med laboratorietestene, ble det innført bedre tester for å minimere avviket mellom laboratorietester og ekte kjøreforhold.

Likevel utgjorde transportsektoren 23 prosent av EUs totale drivhusgassutslipp i 2021.

ECA melder om at utslippsnivået har holdt seg konstant for dieselbiler, mens bensinbiler har oppnådd en marginal reduksjon på 4,6 prosent.

Teknologiske småforbedringer for forbrenningsmotoren gir lite effekt når bilene gjennomsnittlig har blitt 10 prosent tyngre og motorene har blitt 25 prosent kraftigere i gjennomsnitt over det siste tiåret.

Samme tendens er å spore hos hybridbilene. I fjor dokumenterte Graz University of Technology at hybridene slipper ut langt mer i virkeligheten enn i test:

Uavhengige tester avslørte mye høyere utslippstall enn oppgitt:

Ladbare hybrider langt skitnere enn sitt rykte

Redder elbilen dagen?

ECA fremhever elbilen som en avgjørende faktor i kampen for reduksjon av CO2-utslipp på veiene.

Sammenlignet med 2018 hvor 1 av 100 nye biler var elektriske, ble det et stort oppsving i 2022, hvor 1 av 7 i nybilsalget var elbiler.

Det er vel og bra, men rapporten viser til tre utfordringer som hindrer videre elektrisk vekst i det europeiske markedet.

Det første er utfordringene med å skalere opp for å sikre nok råmaterialer, som vi også har skrevet om før:

Ny rapport tegner to mulige scenarioer for 2035:

2 av 3 nye biler i verden kan være elektriske

Det andre er en skjevfordelingen av ladeinfrastrukturen i EU-landene, hvor 70 prosent av alle ladere befinner seg i Nederland, Frankrike og Tyskland.

Det tredje er at kostnadene for elbiler generelt sett er dyrere, og ECA frykter derfor at europeerne vil beholde fossilbilene lengre.

Granskningens leder, Pietro Russo, kommenterer:

– En reell og håndgripelig reduksjon i bilenes CO2-utslipp vil ikke skje så lenge forbrenningsmotoren råder, men samtidig er elektrifisering av EUs bilpark en stor oppgave.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som 120 000 andre elbilister!

Les også