Ferieundersøkelse viser uvante ladeproblemer: – Vær grei med Leaf-folket i høstferien!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå lurer du kanskje på hvorfor du skal være grei med nettopp Nissan Leaf-sjåførene? Svaret har med hurtiglading og ulike ladeporter å gjøre.
Høstferien står for tur og mange skal på langtur med elbilen. Storstilt utbygging av hurtigladere har gjort elbilferien enklere og mindre tidkrevende, og mye tyder på at ladekø er blitt et mindre problem enn det var for bare kort tid siden.
Likevel kan det i utfartsperioder som nå i høstferien fort bli ekstra trøkk på ladestolper som både har CCS-kontakt og Chademo-kontakt på samme stolpe.
– Vi oppfordrer elbilister som kan bruke hurtigladere med bare CCS-kontakt til å prøve å unngå ladestolper som også har en Chademo-kontakt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Cha-hva-da?
Ikke alle er like drevne på dette med hurtiglading, og for noen kan kanskje sitatet over fremstå som gresk.
For å forstå oppfordringen fra sjefen i Elbilforeningen, kan det være greit å nevne at vi har to ulike kontakter for hurtiglading.
Den første kaller vi Chademo, den andre er CCS. Chademo finnes i enkelte eldre elbilmodeller. CCS ble valgt som standard hurtigladekontakt i EU for noen år siden.
Det finnes fortsatt mange Chademo-biler på veiene våre. Populære Nissan Leaf er en av dem, Kia Soul EV er en annen.
Det dreier seg totalt om i overkant av 100.000 elbiler i Norge – av en bestand på 700.000.
Chademo-bilene kan heller ikke hurtiglade på Tesla-laderne, som andre elbiler i stadig større grad kan lade på nå.
Ny undersøkelse beskriver utfordringen
Noen opplever større utfordringer med å få ladet enn andre.
I «Elbilferieundesøkelsen 2023», utført av Norsk elbilforening etter årets sommerferie, oppgir 44 prosent av de som har Chademo-biler at de har opplevd at «CCS-biler opptar Chademo-plasser».
– Det er fullt forståelig at man lader elbilen sin på første ledige plass, og at dette ikke er noe man nødvendigvis reflekterer over som elbilist, sier Christina Bu.
– Men til de som ikke bruker Chademo-kontakt, er vår oppfordring: Om du kan velge en ren CCS-hurtiglader, så gjør det.
– Ellers tar du den som er ledig.
Chademo-sjåførene må planlegge mer
Selv om det bygges færre ladestolper med Chademo-kontakt enn CCS, bør det være god nok tilgang på ladeplasser for de som trenger Chademo.
Det bygges nemlig fortsatt godt med slike ladere. I 2022 kom det 359 Chademo-ladere, og så langt i 2023 har det kommet 244 nye.
I tillegg er det en del ladestasjoner som nå bygges uten et ladetilbud for elbilister som trenger Chademo-kontakt. Derfor må Chademo-brukerne i større grad enn andre planlegge ladingen.
– Om elbilister som ikke trenger det forsøker å unngå å ta en lader der det også er Chademo, altså at de velger en lader med kun CCS, så vil det kunne være til stor hjelp for Chademo-folket, avslutter Christina Bu.
Disse bilmodellene bruker Chademo-kontakt:
- Nissan Leaf
- Kia Soul EV
- Nissan e-NV200
- Mitsubishi i-MiEV
- Peugeot iOn
- Citroën C-Zero
- Citroën e-Berlingo
- Xpeng G3
- Xpeng G3i
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Fakta om Elbilferieundersøkelsen 2023
- En spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 7.august – 3. september.
- 2002 personer har svart på undersøkelsen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!