Elektrisk coupé fra Caterham: Veier under 1.200 kilo!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbiler veier mye. Lettvekts-produsenten Caterham prøver å gjøre noe med det i sitt nyeste Project V.
Caterham har siden 1973 vært mest kjent for å bygge Super Seven, opprinnelig en konstruksjon fra Lotus.
Bilene er blant de letteste på markedet i dag, og veier mellom 490 og 600 kilo, avhengig av modell.
«Simplify, then add lighness» hadde Lotus som slagord, de som akkurat har presentert en SUV som veier drøyt 2,5 tonn.
Det ser dermed ut til at det er Caterham som overtar det opprinnelige DNA-et fra Lotus og opphavsmannen Colin Chapman.
Blant de letteste på markedet
– En elektrisk Caterham, uansett type og størrelse, må være trofast mot det som skiller oss ut fra alle andre. Den må være lett i vekt, enkel og tilby kjøreglede uten sidestykke; Det er vårt DNA, sier administrerende direktør Bob Laishley om Project V på nettsiden deres.
For dagens Caterham-eiere blir Project V rene luksusen. Frem til nå har de nemlig sittet i friluft, uten dører og om du vil, uten frontrute.
Kalesjen og dørene man har hengt på er bare litt bedre enn en regnfrakk.
Nå derimot snakker vi om en skikkelig sportsbil med dører, ordentlig varmeapparat og alle andre ting du er vant med fra en bil.
Setearrangementet er riktignok litt rart. To seter foran og ett bak er standard. Du får to bakseter som tilvalg.
Den er ellers snerten. Kun 4,25 meter lang og 1,23 cm høy, men faktisk så bred som 1,89 cm.
Anthony Jannarelly står for designen, og konseptet er bygget av det italienske ingeniørfirmaet Italdesign.
Toppfart på drøyt 230 km/t
Her søkes pur kjøreglede, mer enn svimlende sifre, også dette er en arv fra tidligere tiders Lotus-er.
Du finner en motor i hekken på moderate 200 kW (272 hk) montert i bakakselen.
Den henter energien fra en 55 kWt USOC litium-ion batteripakke med avansert termisk styring, og lader med opptil 150 kW hurtiglader.
Modellen skal dermed kunne lades fra 20-80 prosent på et kvarter. De bruker 400 volt-arkitektur.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Akselerasjonen fra 0-100 skal gå på oppunder 4,5 sekunder. Bilen vil ha en toppfart på drøyt 230 km/t.
Målet er en WLTP-målrekkevidde på 400 km. Det er omtrent samme rekkevidde som Stellantis og MG får ut av sine plattformer med tilsvarende store batterier, men med langt mindre effekt.
Minimalistisk på innsiden
Caterham har målrettet en egenvekt på 1.190 kg (2 + 1-konfigurasjon) som vil oppnås ved å bruke bærende konstruksjon i aluminium og karbonkompositt.
Også karosseriet er i kompositt.
For første gang får vi også se multimedia, men her gjør de det enkelt for seg selv og lar Apple Carplay og Android Auto stå for innholdet. Kanskje like greit?
Men noe gjenkjennende er det fra Super Seven også. De digitale målerne er runde, man har fortsatt vippebrytere men nå får man til og med styring på knapper av ventilasjonssystemet.
Multifunksjonsratt får du ikke, heller ikke dørhåndtak innvendig. Du får nøye deg med en stropp.
Førere kan velge mellom kjøremodusene normal, sport og sprint som intelligent justerer akselerasjonen og styringen for ulike miljøer.
Konseptet har dobbel bærearmsfjæring foran og bak med fullt justerbar geometri og elektrisk assistert servostyring.
Det sitter på Michelin Pilot Sport 4S-dekk (19″ foran og 20″ bak) og bremseskiver på alle fire hjul med høyytelses kalipere.
Koster rundt millionen
– Project V er ikke i stedet for Seven, det er komplementært til det, sier Laishley i et større intervju på hjemmesiden.
Han tror videre at ved å beholde Caterhams kjerneverdier, vil det appellere til eksisterende kunder samtidig som det kan trekke nye fans til merkevaren.
– Ved å bruke et mer praktisk coupé-karosseri, og ved å utnytte mulighetene en elbil gir, kan vi tilby et kjøretøy som fungerer like bra til og fra butikk eller skole som på en bane, avslutter Laishley.
Uansett blir dette en lavseriebil, så ikke regn med at den blir billig. Særlig ikke med dagens kronekurs.
Caterham sikter seg allikevel på en pris under 80.000 pund (rundt én million kroner avhengig av kursen).
Om det er en bra pris eller ikke, ser man ikke før konkurrenter som Porsche Cayman, MG Cyberster med flere kommer.
Nysgjerrig etter å se og høre enda mer om bilen?
Elbilforeningens nye venn, og årets konferansier under Nordic EV Summit på Lillestrøm i mai, heter Jack Scarlett.
Han er til daglig programleder i «Fully Charged Show». Og selvsagt har han tatt en titt på Project V og snakket med Laishley himself.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!