Alfa Romeo 33 Stradale: Verdens kuleste elbil?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En hyllest til racerbilen fra 1977 ved samme navn. 33 eksemplarer skal lages, alle er solgt, men ikke alle har bestemt seg for el eller bensin ennå.
Alfa Romeo er en av verdens særeste bilprodusenter. Her jobber hjertet hardere enn fornuften.
Et eksempel på det i nyere tid er sportsbilen C4, en lav, kul og relativt rimelig sportsbil i helkarbon.
Eller Giulia, deres første bakhjulstrekker siden GTV. Du fikk den med firehjulsdrift også.
Nå kommer de med ennå et sikleobjekt, samtidig som de egentlig ikke har noen andre modeller å selge, i hvert fall ikke her hjemme.
Om ikke annet betyr det at moderskipet Stellantis gir bilmerket forholdsvis frie tøyler, selv til de merkene som trenger redningsbøyen mest. For her er det ikke snakk om storproduksjon.
Tvert imot. Bare 33 skal produseres og alle er allerede solgt. Visstnok skal de være betalt på forhånd også.
Hyllest
Bilen har et fantastisk design, og det er liten tvil om hvor de har hentet inspirasjonen fra.
Fronten er så dyp man har mulighet til å bygge biler med dagens regelverk, og lyktene går dypt ned som på originalen.
Skulpturerte hjulbuer, svære luftinntak og dører som går opp og ut, er som seg hør og bør på plass. Fronten vippes fremover og motorluka bakover.
«Telefonfelgene» er det rene kunstverket, og gir fritt innsyn til voldsomme keramiske 290/360 mm store bremseskiver med 6/4-stemplede calipere. Detaljene er mange og rå.
Det er ikke drøye dimensjoner på hjulene. 246/35R20 foran og 305/30R20 bak, men bilen er 4,65 meter lang, 2,17 meter bred og 1,23 høy.
Elle-melle
Et av valgene kjøperne får, er drivlinje.
Ti har bestilt med bensinmotor, to med el. De resterende 21 har ennå ikke bestemt seg.
De som velger bensin, får en videreutviklet versjon av den fantastiske 2,9 liters V6 motoren med twinturbo, som man finner i Stelvio og Giulia Quadrifoglio.
Her har de skremt turtallet til 9.000 omdreininger, sylindervolumet opp til tre liter og lover effekt over 620 hester.
0-100 skal gjøres under tre sekunder og toppfarten skal være sjarmerende 333 km/t i fossilutgaven.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
El-versjonen får en 800 volt-arkitektur og batteri på 102 kWt brutto / 90 netto, og de tre motorene som driver bakhjula skal levere over 750 hester.
Rekkevidden skal havne i området 450 kilometer. Toppfarta blir på 310 km/t og 0-100 skal også havne under tre sekunder.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!