Vi er på verdenslansering av nye Nissan LEAF
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andre generasjon av Nissan LEAF kommer i første omgang med 40 kWh-batteripakke og har grunnleggende opplegg for selvkjøring. Først neste år kommer modellen med 150 kW-hurtiglading.
TOKYO (elbil.dev08.dekodes.no): Det betyr at den kan kjøre selv innenfor sitt kjørefelt (bildet under) og parkere seg selv. Nissan hevder også at den såkalte e-pedalen skal gi bedre regenerering av bremseenergi enn i dagens modell.
Snart seks år etter at første generasjon av Nissan LEAF inntok Norge, er det altså klart for den andre. Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu er tilstede under verdenslanseringen, og deler noen av sine inntrykk i denne saken.
2. oktober finner den europeiske lanseringen av den viktige elbilmodellen sted i Oslo, og på Tokyo Motor Show – i slutten av oktober – varsler Nissan dessuten at det vil komme nyheter om utvidelse av det elektriske modellutvalget. Denne/disse vil trolig baseres på den nye LEAF-plattformen, og det er ikke usannsynlig at dette gir en ny firehjulsdrevet SUV og en vare-/flerbruksbil.
Den nye LEAF-modellen er på plass i Europa fra januar 2018, og vi har all grunn til å tro at Norge vil være et prioritert marked.
Lanseringsmodellen, som er en tilnærmet toppmodell utstyrsmessig, vil koste fra 274.000 kroner.
Samtidig vil LEAF få et trumfkort: E-Plus-utgaven som kommer neste år er forberedt for hurtigladeeffekt på inntil 150 kW, som er tre ganger dagens nivå (50 kW). Det vil bli nyttig når hurtigladehastigheten skrus opp. Vi skrev tidligere onsdag, basert på informasjonen som da forelå, at 150 kW ville gjelde fra dag én. Dette viste seg dessverre ikke å stemme.
Nissan har valgt å beholde CHAdeMO-pluggen også for det europeiske markedet, og det fokuseres derfor nå på utrulling av 150 kW-hurtigladere – uten at videre detaljer foreligger nå – i samarbeid med CHAdeMO-organisasjonen.
Nissans Philippe Klein (CPO, Chief Planning Officer) ville ikke svare direkte på spørsmålet om utnyttbar batterikapasitet. Men normalt er den 5-10 prosent mindre enn brutto, som i nye LEAFs tilfelle altså er 40 kWh. Det kan bety at utnyttbar kapasitet er i området 36 kWh.
I nye LEAF skal regenereringen være mindre brå (les: mer lineær) enn dagens, og Nissan har tatt patent på løsningen. Når det gjelder e-pedalen, som Nissan gjør et stort nummer av, må vi naturligvis komme tilbake til hvordan den virker i praksis.
I øyeblikket har Volkswagen e-Golf og Opel Ampera-e, etter undertegnedes mening, de beste oppsettene for regenerering.
Uansett kan den runde formuleringen helt klart tolkes som en åpning for at tilhengerfeste blir fabrikkmontert tilvalg for den som ønsker det.
På spørsmål om hvorfor Nissan har drevet så mye hemmelighetskremmeri i forkant av lanseringen, i motsetning til andre elbilprodusenter som Tesla og Volkswagen, svarte representanten slik:
– Andre kommer med «big announcements», mens vi leverer. Jeg kan ikke svare på om det har å gjøre med den japanske kulturen, sa vedkommende med et smil.
Blant de tekniske spesifikasjonene vil noen kanskje bli skuffet over at Nissan ikke leverer en ombordlader som kan utnytte nett med 400 volt (TN, 3-fas, opptil 22 kW).
Her er det fortsatt enten 3,3 eller 6,6 kW (tilvalg), som betyr at den norske standarden 230 volt (IT, 1-fas) med 16-32 A er maks.
PS. Vi oppdaterer saken fortløpende, også med flere inntrykk fra verdenslanseringen. De norske prisene vil bli offentliggjort i løpet av formiddagen.
