Elon Musk om elektrifisering: – Vi kan skaffe ren energi til en større sivilisasjon enn jorda
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi har sett litt på hva Elon Musk sa under Tesla Investor Day, men som de fleste medier ikke har gjengitt så mye fra.
På Tesla Investor Day i forrige måned var det mest fokus på den nye småbilen fra Tesla som ikke kom.
Men langt mer interessant var innledningen fra Tesla-sjefen Elon Musk, som likevel druknet litt i dekningen fra arrangementet.
Den om hvordan Tesla skal redde verden fra fossil energi.
Allerede revolusjonert bilen
Elon Musk og Tesla har nærmest revolusjonert bilindustrien de få årene de har eksistert.
Ikke bare med å velge elektrisk drivlinje, men også måten de utvikler bilene på, bygger fabrikkene, produserer, selger og gjør service.
Selv brukeropplevelsene er fortsatt i en særstilling for de som kjøper og kjører Tesla for første gang.
I stedet for høna eller egget-taktikken, der man lurte på om infrastrukturen eller bilene skulle komme først, valgte Tesla begge deler.
De var de første, og er fortsatt de eneste som har bygget ut sitt helt eget ladenettverk. I tillegg er det verdens enkleste i bruk.
Masterplan versjon 3
Men Musk og teamet hos Tesla har mange jern i ilden, og legger frem en plan på hvordan man skal fjerne all fossil energi fra jordens overflate.
Tesla og Musk mener det er fullt mulig, og ganske enkelt, å gjøre hele verdens energi fornybar på ti år.
– You could support a civilization much bigger than Earth sustainably, sa han fra scenen under Tesla Investor Day. Og «You» er da ment i betydningen «vi mennesker».
Og ikke nok med det. Det skal ifølge Tesla være lett å hente ut mye mer energi enn det vi egentlig har behov for.
Lite areal – mindre gruvedrift
Samtidig beroliges naturvernerne.
For man trenger kun 0,2 prosent land/sjøarealer, og man kan kombinere vind- og solenergi på samme område mange steder.
Tesla hevder at man trenger færre mineraler og dermed langt mindre gruvedrift.
Når det gjelder forekomster av litium, påstår de at historien viser at jo mer man leter, jo mer finner man.
Dessuten vil behovet for mineraler bli mindre når batteriene som produseres i dag resirkuleres og blir til nye om noen år.
Ineffektivt fossilt brensel
80 prosent av dagens energi er fossil, ifølge tallene fra Tesla. Det største potensialet ligger i å erstatte det ineffektive energiuttaket fossilt brensel gir.
Kun en tredjedel av den potensielle energien omdannes til brukbar energi.
I dag produseres det 165 trillion kilowattimer, inkludert 20 prosent fornybar energi.
Man trenger kun å produsere halvparten så mye elektrisk energi for å oppnå samme mengde energi til sluttbruker, fordi man slipper mesteparten av energitapet.
Faktisk mener Tesla at man ikke trenger så mye som halvparten heller, men har lagt til grunn moderat og pessimistisk tallmateriale for å gjøre det mer troverdig og enklere å illustrere.
Musk bruker bilen som eksempel:
– Mindre enn 20 prosent av energien fra oljen man henter ut går til fremdrift av en bil. Resten har forsvunnet i energi for å hente opp olja, raffinere den og frakte den til bensinstasjoner, fylle den i bilen – og til varme og friksjonstap i motoren.
Musks tredje masterplan består av fem punkter:
- Fornybar energi i stedet for fossil energi
- Elbiler
- Varmepumper
- Industri med høy varme
- Nullutslippsdrivstoff til fly og båt
Fornybar energi i eksisterende strømnett
Man sparer 35 prosent fossil energi på overgang til fornybar energi. Tesla tror transformeringen skjer fort, for mye er gjort allerede.
Og produksjon av sol- og vindkraft øker fra år til år.
De legger til grunn at man vil trenge 24 tWt lagringskapasitet. Det er en miks av rene batteribanker og bruk av batteriene i elektriske kjøretøy.
Elektrisk bilpark
Overgang til elektriske biler vil gi 21 prosent reduksjon i fossilt energiforbruk. Elektriske biler bruker energien langt mer effektivt, og bedre batteriteknologi er på vei.
Tesla har satt opp et estimat på hvor mange biler man ser for seg i hvert segment. Det er noe mindre enn dagens bilpark, og Tesla regner med enda færre biler når de blir autonome.
Da vil i stedet hver bil kjøre mer.
Og som nevnt tidligere, jobbes det hardt for å effektivisere selve produksjonen av bilene.
Det skal gjøres kjappere, og på mindre areal enn dagens fabrikker. Og biler og batterier skal bygges med renere råstoff, og med materialer nærmere produksjonsfasilitetene.
Varmepumper i alle bygg
Dette er egentlig et enkelt tiltak som vi ser veldig mye av i Norge allerede.
Som en tommelfingerregel sier man at man kjøler og varmer med en tredjedel av energiforbruket med varmepumper.
Ved å iverksette dette i absolutt alle bygg, ville man oppnå 22 prosent reduksjon i fossil energi.
Industri med høy varme
Det kreves ekstremt høy varme for å produsere metall, plast, sement etc. Her kan man oppnå 17 prosent reduksjon i fossil energi.
Det bør løses med strøm og hydrogen, ifølge Tesla.
Nullutslippsdrivstoff til båt og fly
Man vil oppnå fem prosent reduksjon i fossil energi ved å gå over til nullutslippsløsninger på båt og fly.
I det totale regnskapet utgjør dette en liten post, men Tesla mener man enkelt kan bytte fossil energi til andre fossilfrie og utslippsfrie alternativer som hydrogen, ammoniakk etc.
Videre hevder Musk at flere av dagens båter lett kan bruke dagens teknologi, og blir enda mer egnet etter hvert som batteriteknologien utvikles.
Musk tenker at selv raketter kan bli elektriske.
10 trillioner dollar
I presentasjonen har de lagt opp til at overgangen vil koste ti trillioner dollar.
Det inkluderer fremstilling av råvarer, produksjon av batterier, solceller og vindmøller, håndtering og resirkulering.
Musk mener tallet er nærmere seks trillioner, men også her runder man kraftig opp. Det vil utgjøre én prosent av den globale økonomien, om det deles opp på ti år.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!