Hopp til innhold

Tidligere finansminister om norsk elbilsuksess: – Vi la fem-seks virkemidler oppå hverandre

MIMRER OM ELBILHISTORIEN: Tidligere finansminister Kristin Halvorsen forteller også at norsk elbilpolitikk vekker internasjonal oppmerksomhet. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Norsk elbilsuksess hadde neppe vært en realitet dersom samfunnsøkonomiske råd skulle styrt.

I dag er Kristin Halvorsen direktør for Cicero – Senter for klimaforskning, men de aller fleste husker henne som mangeårig politiker og partileder for SV.

Da Kristin Halvorsen ble finansminister tilbake i 2005, var mange av elbilvirkemidlene allerede på plass.

Likevel var det nesten ikke elbiler på veiene. Det var først en god del år senere at de store bilprodusentene kom med elbiler for et større marked.

Mener hun vet suksessoppskriften

– Elbilene den gang var kuriøse og ikke så veldig attraktive da vi inntok regjeringskontorene, forteller Kristin Halvorsen i videoen over.

KRAFTFULL: Suksessen i den norske elbilpoltikken er bruk av mange virkemidler samtidig, sier Kristin Halvorsen. Her fra Nordic EV Summit i april 2025. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no

Det har endret seg. I år feirer Norge at så å si hele nybilsalget er elektrisk. Dermed har Norge nådd Stortingets 2025-mål om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler:

Vi har startet feiringen:

I 2025 blir hele nybilsalget elektrisk

– Økningen i elbilsalget og den suksessen det har vært, kan forklares av at vi har brukt så mange forskjellige virkemidler samtidig, sier Halvorsen.

Hun ramser opp CO2-avgift på selve drivstoffet, vi har brukt engangsavgiften, fritak fra moms, fordeler i bomringer og kollektivfelt.

– Dette er i strid med alle samfunnsøkonomiske råd, som tar til orde for å å bare bruke ett virkemiddel for én sektor. Men i elbilpolitikken la vi i alle fall fem-seks virkemidler oppå hverandre. Da blir det kraftfullt, sier den tidligere finansministeren og nåværende forskningsdirektøren.

Den rødgrønne regjeringen Kristin Halvorsen var finansminister i ble for øvrig ledet av Jens Stoltenberg, som jo som kjent nylig har blitt finansminister i dagens regjering.

Bli medlem i dag!

Den moderne engangsavgiftens mor

Noe av det første Halvorsen og den rødgrønne regjeringen gjennomførte da de entret regjeringskontorene, var å endre engangssavgiften på nye biler. Elbiler hadde lenge hatt fritak fra avgiften.

I 2006 ble det bestemt at denne kjøpsavgiften for biler med forbrenningsmotor skulle beregnes ut fra hvor store utslipp bilen hadde, i tillegg til bilens vekt.

ENDRET ENGANGSAVGIFTEN: Det ble viktig for å kutte utslipp og samtidig øke salget av nye elbiler. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no

Dermed ble avgiften i to tiår fremover viktig for å kutte utslipp fra nybilsalget og fremme elbiler.

– Vi ville gi et signal til de som solgte biler, at de som får ned utslippene, skulle få en prisfordel. Det har bidratt enormt til økningen av elbiler, forteller den tidligere finansministeren.

Hør også hva den tidligere finansministeren tror om fremtidens elbilpolitikk i videoen i toppen av saken.

Les også