"Årets bil" i Norge 2023: Vinneren stakk av med «the double»
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Folkevogn-buzzen ble både «Folkets favoritt» og juryfavoritten i årets kåring.
«Årets bil»-kåringen består i Norge av to kåringer, der leserne av Dagbladet, Dinside og Elbil24 stemmer på sine favoritter i den ene.
Vinneren her kalles «Folkets favoritt», og ble offentliggjort 1. desember.
Med over 20.000 stemmer totalt i årets «folkeavstemning» – der vinneren var overlegent populær – var det aldri noen tvil:
Volkswagen ID. Buzz var blitt «Folkets favoritt».
Vant «the double»
I dag ble det kjent at også fagjuryen har stemt samme bil rett til topps, og dermed kan ID. Buzz altså både smykke seg med tittelen «Folkets favoritt og «Årets bil 2023» for Norges del.
Norsk elbilforening er i år på åttende året med i juryen, representert ved seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund.
– Det er alltid litt ekstra artig når folket og fagjuryen er samstemte, og det er bare å gratulere Volkswagen og ID. Buzz med «the double», sier Frydenlund.
Sist gang dette skjedde, var med Polestar 2, som da ble både folkefavoritt og juryfavoritt for to år siden.
Her kan du for øvrig lese vår test og se filmen vi lagde under testingen av ID. Buzz i høst:
Tidligere vinnere av «Årets bil»:
- 2022: BMW i4
- 2021: Polestar 2
- 2020: Tesla Model 3
- 2019 Jaguar I-Pace
- 2018: Opel Ampera-e
- 2017: Hyundai Ioniq
- 2016: Volvo XC90
- 2015: Kia Soul Electric
Utpekes ikke «tapere», men likevel topp 3
Det utpekes ikke tapere i «Årets bil»-kåringene, men juryen har likevel tradisjon for å gi en rangering på de øverste plassene.
Den er som følger:
- Vinner: VW ID. Buzz
- Andreplass: Nio ET7
- På delt tredjeplass: Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech (som for øvrig deler samme plattform)
Dette er juryen:
- Turid Næss – journalist i Dagbladet
- Ståle Frydenlund – seniorrådgiver og testansvarlig Norsk Elbilforening
- Anders G. Hovde – seniorrådgiver og Kantars bilmarkedsekspert
- Bård Eker – gründer og industridesigner, Eker Group
- Børre Skiaker – generalsekretær KNA
- Rune Korsvoll – motorjournalist for Dagbladet/Dinside
- Fred Magne Skillebæk – fagredaktør Elbil24
Hadde Buzz på andre
Jurymedlem Ståle Frydenlund i Elbilforeningen må imidlertid være ærlig på at ID. Buzz ikke var hans førstevalg.
– Til tross for at den er en sjarmerende og praktisk bil i varebilformatet.
Han forteller at han plasserte den som nummer to bak Nissan Ariya, med Renault Megane E-Tech på tredje.
– Hovedgrunnene til at den ikke gikk helt til topps på min liste, er at den ikke virker helt ferdig utviklet ved lanseringen. Jeg tenker særlig på at den ikke kommer med varmepumpe før om et års tid, og at du heller ikke kan forvarme den underveis til hurtiglading vinterstid.
– Lav nyttelast trekker også ned, men det var ingen tvil om at jeg skulle ha den på pallen, avslutter Frydenlund.
Dette var årets nominerte biler:
- BMW i7
- BMW iX1
- BYD Atto
- BYD Han
- Citroên C5 X
- Hongqi E-HS9
- Maxus Euniq6
- Mazda CX60
- Mercedes-EQ EQB
- Mercedes-EQ EQE
- MG4
- MG5
- Nio ET7
- Nissan Ariya
- Renault Megane E-Tech‘
- Toyota bZ4X/Subaru Solterra
- Voyah Free
- Volkswagen ID.5
- Volkswagen ID.Buzz
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!