Hopp til innhold

Vintertest 2025 – strømforbruk og kjøreinntrykk: En usannsynlig favoritt

FIRERBANDE: Den utgående versjonen av Tesla Model Y ble tatt med som målestokk i vår dyptpløyende vintertest hvor vi ser på ulike ting gjennom flere artikler. Xpeng G6 Performance og Ford Capri er de nyeste tilskuddene på modellstammen, mens Hyundai Ioniq 5 nettopp har fått noen viktige oppgraderinger. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.dev08.dekodes.no

Ford Capri leverte ikke på alt vi kunne ønske oss, men den sto fram med testens beste kjøreegenskaper i vår vintertest.

Hva slags biler tester vi?

Denne gangen ønsket vi å holde oss noenlunde rundt det berømte momstaket, nemlig familiebiler som koster rundt 500.000 kroner.

De skulle foruten pris tåle sammenligning på blant annet størrelse (bilene er mellom 4,65 og 4,75 meter lange), framdrift (alle har firehjulsdrift), forvarming før hurtiglading, hurtigladefart (interessante teoretiske forskjeller) og energiforbruk.

Ikke minst måtte vi være i stand til å monitorere bilene ved hjelp av vårt analyseverktøy, Aviloo Box. Som regel tar det litt tid å få dette på plass, men vi rakk å få oppgraderte Hyundai Ioniq 5 og helt nye Ford Capri på plass før testen startet.

Vintertest 2025 – vi tester hurtiglading med batteriforvarming:

Fire elbiler i ladekamp

Dermed har vi også kunnet gjennomføre den største datadrevne testen noen gang, med langt færre innslag av kvalitative inntrykk i omtalen enn normalt. Kort sagt; det er vanskelig å argumentere mot dokumenterte data.

Den samme Aviloo-analysen fikk vi på plass for Xpeng G6 da den var helt ny i høst, både Performance-utgaven som vi kjører her og Standard Range.

Tesla Model Y ble valgt til tross for at en oppgradert utgave er rett rundt hjørnet. Den er i ferd med å bli Norges vanligste bil, og rent teknisk vil ikke den oppgraderte utgaven – så vidt vi vet – skille seg mye fra den nåværende.

Hva tester vi?

Denne artikkelen handler først og fremst om kvalitative kjøreinntrykk underveis på den 800 kilometer lange vintertesten.

Alle fire biler har firehjulstrekk, noe som gir et godt sammenligningsgrunnlag, og passer som familiebiler. Vi tar også for oss andre enkeltfaktorer som står fram, enten positivt eller negativt.

Samtlige har dessuten store batteripakker, med variasjon mellom 75 kilowattimer (kWt) og 85 kWt til kjøring, med Tesla lavest og Xpeng høyest. De to andre bilene plasserer seg omtrent i midten.