Hopp til innhold

Volvo ES90 starter på 659 900 kroner: Nå er Volvos nye 700 km-elbil lansert

FØRSTE VOLVO PÅ 800 VOLT-PLATTFORM: Her er Volvos nye ES90, som lanseres i dag.

Herligheten koster fra 660 til 920 tusen kroner, avhengig av utstyrsnivå og hjuldrift. Du kan se lanseringen her.

Akkurat nå har Volvo presentert sin splitter nye elbil, Volvo ES90, der over 1000 av seerne av evenementet raskt klikket på at de likte bilen de fikk presentert.

Livestreamen ble ledet av Volvos skotske direktør Jim Rowan.

Du kan se arrangementet her om du vil:

Med lanseringen introduserer Volvo sin aller første elbil basert på en 800-volts plattform, noe som blant annet betyr virkelig rask hurtiglading.

Her introduserer Volvo samtidig en ny generasjon programvare og maskinvare for batteristyring, som vil gjøre det mulig å hurtiglade ES90 fra 10 til 80 prosent på 20 minutter.

Den skal under optimale forhold kunne lade med inntil 350 kW effekt.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Rekkevidden før du må lade skal være opptil 700 kilometer for firehjulstrekkerutgaven med den største batteripakka – fra et 106 kWt batteri.

Bilen kan bestilles på Volvos norske nettside fra i dag, og startprisen er på 659 900 kroner for basis-utgaven uten firehjulstrekk. Med utstyrsnivået Ultra må du opp i 794 900 kroner.

Single Motor Extended Range-versjonen har en motor på 245 kW (333 hk), og tar bilen fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder og leverer en WLTP-rekkevidde på 650 kilometer fra et 92 kWt-batteri.

HALLO I LUKA: Her ble det altså bakluke likevel.

Den rimeligste utgaven med firehjulsdrift (twin motor) koster 854 900 kroner.

Den fås bare med maks utstyrsnivå, så firehjulsdrift koster 60 000 kroner ekstra.

I tillegg har du den virkelige sprekingen: Performance-utgaven får to motorer som leverer totalt 500 kW (680 hk) og kan gjøre 0 til 100 km/t på 4,0 sekunder.

Performance-versjonen koster 919 900 kroner. 

Alle tre variantene har en toppfart på 180 km/t.

Ikke helt sedan likevel

ES90 er fem meter lang og blir bred, med en akselavstand på 3.10 meter.

Bagasjeplassen er på 446 liter, og det viser seg at bilen ikke har en sedanbakluke, slik mange antok på forhånd. Med setene nedslått økes bagasjemuligheten til 733 liter. Bilen får også en frunk på 22 liter.

Tilhengervekten er 1600 kg på tohjulsdrift, og 2000 kg på firehjulsdrift.

Proporsjonene til ES90 skal bidrar til å gjøre den relativt effektiv, med en luftmotstandskoeffisient (Cd) på 0,25. 

– Det er den mest stillegående bilen vi har produsert, den med raskest lading og lengst rekkevidde. Alt for å gi deg en balanse i livet, sa Jim Rowan under premieren, tidvis akkompagnert av White Lotus-aktig musikk.

Bli medlem i dag!

Les også