Hopp til innhold

Volvo lager "dobbel" elektrisk leddbuss: Denne elbussen er 28 meter lang og tar 250 passasjer

LITT STØRRE ENN ID.BUZZ: Volvos på alle måter store elektriske bussflaggskip har nå blitt satt i produksjon i Brasil. Den toleddede bussen vil bli levert til byer i hele verden. Foto: Volvo Buss

Det spørs om bussjåførene vil beholde sitt gode humør når disse bussene skal manøvreres i storbyer over hele verden. Men gode nyheter med tanke på støy, luftkvalitet og klima, det er det.

I mars ble det kjent at Volvo Buss var i gang med sin BZR Electric-serie, som tydeliggjorde at Volvo for alvor hiver seg inn i konkurransen i det stadig voksende globale elbussmarkedet.

Ut fra dette springer doningen du ser over, BZRT, der de virkelig tøyer bussstrikken sin litt lenger, bokstavelig talt.

Volvo Buss kunngjorde nemlig denne uka at de har startet produksjonen av den toleddede elektriske bussen du ser over.

Mannen som avslørte «dieselgate»:

– Innen 2035 er halve bilsalget i verden elektrisk

Produseres i Brasil

De nye bussene vil bli produsert i Brasil og vil bli levert globalt over hele verden til storbyer og tilhørende forsteder.

Den nye elbussen er vanvittige 28 meter lang og har plass til opptil 250 passasjerer, noe som betyr blant de høyeste passasjerkapasitetene på markedet blant busser.

Dessuten betyr selvsagt elektrisk teknologi et lavt støynivå og et renere bymiljø med mindre luftforurensning og lavere klimagassutslipp.

– Produksjonsstarten i Brasil markerer et viktig skritt i vårt arbeid med å levere bærekraftige løsninger for persontransport. Elektriske busser med høy kapasitet er en sentral del av tilbud vårt om bærekraftig mobilitet, sier André Marques, administrerende direktør for Volvo Buss i Latin-Amerika.

DOBBELTLEDDET: Den nye elbussen er vanvittige 28 meter lang og har plass til opptil 250 passasjerer, noe som betyr blant de høyeste passasjerkapasitetene på markedet blant busser.

Kan lagre opptil 720 kWt – lades på 2-4 timer

Volvo BZRT har to elektriske 200 kW-motorer som gir en samlet effekt på 400 kW (540 hk).

Drivlinjen har en to-trinns automatisert girkasse som maksimerer energieffektiviteten og dermed rekkevidden.

Chassiset har plass til opptil åtte batteripakker, som gir en total energikapasitet på 720 kWt.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

– Vi har kombinert funksjonene til våre konvensjonelle og verdenskjente leddbusser og dobbeltleddbusser med den mest avanserte teknologien fra Volvo-konsernet for å sikre kvalitet og pålitelighet, sier Alexandre Selski i Volvo Buss.

Batteriene er plassert lavt under gulvet, noe som gir en helt flat plass inne i bussene. Avhengig av ladeløsningen tar det mellom to og fire timer å lade batteriene helt opp.

Bussene er også utstyrt med flere sikkerhetssystemer i tråd med den etter hvert så velkjente Volvo-visjonen om null ulykker.

Ved hjelp av kameraer oppdager bussen farlige situasjoner som sjåføren kanskje ikke kan forutse. De har også front- og sidesensorer i blindsoner for å beskytte fotgjengere, syklister og andre trafikanter.

Bli medlem i dag!

Les også