Vi har prøvekjørt Skoda Elroq: Skodas nye el-rockestjerne
Kan nye Elroq toppe salgslistene for Škoda igjen? Elbil.no er blant de første i verden som får prøvekjøre en kamuflert versjon.
Men før hovedattraksjonen ankommer scenen, en fun-fact:
Nye Škoda Elroq er den elektriske erstatteren for den fossildrevne Škoda Karoq. En elektrisk Karoq. Derav navnet, Elroq.
Men dette er ikke en elektrisk ombygging fra en fossil plattform. Elroq er bygget på Volkswagen-gruppens elbil-dedikerte MEB-plattform.
Dette betyr at Škoda kan gjøre underverker med plassutnyttelse innvendig, noe vi kommer tilbake til straks.
Dette er den nye Skoda Elroq:
- En kompakt-SUV, 16 cm kortere enn Skoda Enyaq
- Opptil 560 km rekkevidde
- Tilgjengelig både med bak- og firehjulsdrift
- 470/1580 liter bagasjeplass
- Fra 125 til 220 kW effekt
- Tre batteristørrelser: 55, 63 og 82 kWt brutto

Elektrisk lysshow
Škoda Elroq er den første i en rekke av seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene, og den første med merkets helt nye utvendige designspråk, såkalt «Modern Solid».
Designet preges av robusthet, funksjonalitet og minimalisme, ifølge Škoda – forstå det den som kan.

Vi fikk se den produksjonsklare Elroq uten kamuflasje, men dere må smøre der med tålmodighet til høsten for å se den ukamuflerte bilen.
Elbil.no kan melde at den tradisjonelle grillen er borte slik vi kjenner den. Elroq har fått en ny såkalt «Tech-deck» front. Den falske grillen er borte, og lysene er nå todelt:
- Øverst en LED-lysstripe på tvers av panseret for kjøre- og blinklys.
- Nederst to LED-matrix lysmoduler for fjern- og tåkelys.
- Tilgjengelig i to versjoner.
- Toppmodellen bruker LED-Matrix fjernlys bestående av 36 individuelle lyssegmenter.
- Toppmodellen er også utstyrt med dynamiske baklys med krystallelementer.
- Funksjonsstyrt lysanimasjon på både front- og baklykter.
Totalinntrykket er et design som fortsetter med Škodas sporty og robuste design-DNA, men nå mer stilrent og diskret.

Resirkulert kvalitet
På innsiden har Škoda også strammet opp designet. Vi har ikke lov til å vise førermiljøet før verdenslanseringen i oktober, men vi kan si at designet har blitt strammet opp, men fortsatt er det tydelig en Škoda.
Sjåføren får en 5-tommers skjerm, fortsatt med litt for liten skriftstørrelse. Men heldigvis har Elroq fått et nytt head-up display (tilleggsutstyr), med såkalt augumented reality (utvidet virkelighet), som er så bra at skjermen blir uvesentlig.












I midten finnes det en 13-tommers berøringsskjerm med oppgradert brukergrensesnitt. En helt ny My Škoda-app med nye funksjoner som fjernstyrt selvparkering, klimakontroll og smartlading, følger også med.
Ellers er det i enda større grad brukt resirkulerte materialer på dashbord, dørpaneler og seter. For eksempel Recytitan-stoff som består av 78 prosent resirkulert plast. For en gangs skyld er den opplevde kvaliteten en stor forbedring sammenlignet med det vi er vant med fra før.

Plassmester
I bagasjerommet finnes det plass til 470 liter bagasje, 1580 med baksetene lagt ned. Ikke verst for en bil som måler kun 4480 millimeter i lengden. Men enda mer imponerende er beinplassen til passasjerene i baksetet.
Akselavstanden i Elroq er identisk med storebroren Enyaq, til tross for at Elroq er 160 mm kortere. Dette kommer bakseteplassen til gode, men går litt på bekostning av bagasjerommet.
Med forsetet stilt inn på 188 millimeter, fikk vi både god plass til beina under forsetet og rikelig med plass til knærne. Når akselavstanden måler 2766 millimeter, er dette godt jobba av Škoda å få til.
Elroq er pepret med smarte løsninger og lagringsplass. Alt fra eget ladekabelnett under hattehyllen til paraply gjemt i sjåførdøra.
Totalt er det 35 liter med ekstra lagringsrom i Elroq. Flere bilprodusenter burde være like kreative med innvendige plassbruk
Baksetene er delt 40-60, og skiluke er selvfølgelig på plass.
I tillegg kan man hekte på inntil 1000 kilo på kroken på de bakhjulsdrevne utgavene og 1200 for firehjulstrekkeren. Mulig at sistnevnte økes til 1400 kilo når den endelige typegodkjenningen er klar.
Frunk finnes dessverre ikke.

Motor og batteriutvalg
Det finnes fire modeller å velge mellom, med tre batteristørrelser. Det er kun den største på 82 kWt brutto som kan bestilles med firehjulstrekk.
Škoda Elroq: Batteri, ladeeffekt og rekkevidde
- 50: Bakhjulsdrift, 55/52 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 350 km
- 60: Bakhjulsdrift, 63/59 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 390 km
- 85: Bakhjulsdrift, 82/77 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 560 km
- 85x: Firehjulsdrift, 82/77 kWt batteri (brutto/netto), rekkevidde inntil 550 km
- Ladetid 10-80 prosent: 25 minutter 55/63 kWt batteri, 28 minutter 82 kWt batteri
- Maks ladeeffekt 85/85x: 175 kW
- Forvarming batteri: Manuelt og via navigasjonssystemet

Prisene er ikke avklart, men Škoda antyder at de vil være svært konkurransedyktige.
Om vi skal tippe, så bør startprisen på en bakhjulstrekker ligge på cirka 300.000 kroner, og på rundt 400.000 for firehjulstrekeren om Škoda Elroq skal være konkurransedyktig mot Hyundai Kona, Renault Scenic E-Tech eller Volvo EX40, for å nevne noen.

Behagelig stille
Testbilen er en bakhjulsdreven 85 Elroq med 210 kW effekt og 0-100 km/t på respektable 6,6 sekunder.
Effekten sparker fra seg, greit og udramatisk – her er det mer enn nok effekt for de fleste. Bremseresponsen minner oss litt om opplevelsen med Enyaq vRs – litt tam og uresponsiv i starten. Her håper vi Škoda rekalibrerer bremsefølelsen før den endelig produksjonsbilen er klar.
Understellet er uten tvil satt opp med komfort i fokus med lineært dempet oppsett. For de som ønsker en mer sporty kjøreopplevelse kan Elroq bestilles med adaptivt understell.
Mest imponerende er det lave støynivået. Her er det såpass stille at man skulle tro man kjører premium-bil.

Perfekt for Norge
Det er en imponerende pakke Škoda har satt sammen. Og den virker perfekt for SUV-glade nordmenn.
Kombinasjon firehjulstrekk og mye plass til både familien og bagasje med mange smarte løsninger i en kompakt bil er genial.
Det er bare prisen som avgjør om oppfølgeren til stor-hiten Enyaq vil toppe salgslistene.
Tekniske data for Škoda Elroq

Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.