Nissan lanserer toveislading – kommer i 2026: Skrotet Chademo – nå vil de gi strøm til nettet

Nissan har i en årrekke jobbet med løsninger som muliggjør at elbilene kan levere strøm. Nå også til nettet, med fersk TÜV-sertifisering i Storbritannia.
Nyheten ble presentert torsdag på Nissan Technical Centre Europe i Cranfield nord for London, der Nissan-teamet stolt viste fram testbilen – en Nissan Ariya – og vi var til stede.
Det spesielle med prototypen er at den har en ombordlader som kan «settes i revers».
Om vi skal prøve oss på en rimelig enkel forklaring innledningsvis: Ombordladere flest fungerer som såkalte likerettere. På denne måten blir vekselstrøm (AC) fra nettet til likestrøm (DC) inn på batteriet.
Den nye ombordladeren kan også gjøre motsatt, og operere som vekselretter, slik at batteristrøm kan sendes tilbake ut på nettet (V2G, bil til nett) – eller til bruk i husholdningen (V2H, bil til hjem).
Men sistnevnte er gammelt nytt hos Nissan.
Første produsent med nett-sertifisering
I dag sendte Nissan også ut pressemelding om nyheten. Den kan du lese her.
Den nye teknologien er testet i den engelske byen Nottingham, i et samarbeid med University of Nottingham. I tillegg bidrar flere andre samarbeidspartnere, som Enovates og Dreev.
TÜV-sertifiseringen gjelder den såkalte G99 Grid Code – som regulerer hva som kan bidra med elektrisk kraft inn på strømnettet. Nissan er den første bilprodusenten som oppnår denne sertifiseringen.

– Bilen kan både bidra til å spare eller tjene penger for eieren, samtidig som den støtter overgangen fra fossil til fornybar energi og bringer oss nærmere en karbonnøytral framtid, sa Hugues Desmarchelier, Nissans Vice President Global Electrification Ecosystem & EV Programs, under lanseringen.
Legger ikke opp til batteribank
– V2X er siste ledd i strategien for at Nissan skal bli en karbonnøytral bilprodusent innen 2050. Nissans elbiler skal kunne gi strøm til alt, fortsatte Desmarchelier.
Alt er imidlertid ikke på plass ennå. Der en rekke konkurrenter har lagt til rette for at deres modeller skal kunne fungere som batteribanker (kalt V2L, bil til last), og gi strøm til alt fra sirkelsager til vaffeljern og oppvarming av campingvogner, holder Nissan igjen.
– Jeg vet ikke om en plan for V2L, for å være ærlig, sier Shunsuke Shigemoto. Han er er Nissans visepresident for e-Powertrain & Advanced Research.
– Men vi forstår potensialet i slik bruk av batteriet, og vi har gjennomført flere tester her, legger David Moss, senior visepresident for Research and Development i Nissans AMIEO-region, til.
Har tilpasset seg CCS-standarden
På spørsmål om han er lei for at CHAdeMo-teknologien måtte skrotes, svarer Shigemoto dette:
– For en som designet den ladeporten, er det trist å se den gå. Men kontrollmekanismene bak ladeporten endres ikke fundamentalt. Det som endres er kommunikasjonen fra bilen til omverden, for å muliggjøre både opp- og utlading via ladeporten. Resten handler om endret ledningsnett og å tilpasse oss til CCS-standarden.
Både Shigemoto og Moss rister på hodet på spørsmål om det vil bli lagt begrensninger på bruk av batteriene som energilager. Ingenting tyder heller på at slik bruk vil gå ut over batterigaranti, opplyser de.

– Nei, ikke når det gjelder batteriets holdbarhet. Det viktigste blir å unngå blackout, altså at strømbrudd oppstår. Dette kan skje både når det er for lite eller for mye strøm på nettet. I sistnevnte tilfelle må nettoperatøren begrense tilførselen, sier Shigemoto.
Nissan Ariya er tilgjengelig med en ombordlader som kan håndtere 22 kilowatt (kW), men det er uklart om det er denne som vil være basisen ved lansering i 2026.
– Men intensjonen er at «utladefarten» skal være den samme som ladefarten du kan få via ladeboksen, sier Moss.
12 år siden starten
Helt tilbake i 2012 startet Nissan det første prosjektet med fokus på å bruke elbilbatterier som mellomlager for strøm.
Siden har det også blitt satt i gang prosjekter i Danmark, ett av dem i København-bydelen Frederiksberg i 2016.
– 18.000 kunder i Japan har tatt løsningen i bruk, og mange gjør det fortsatt, sier Desmarchelier.

Minuset ved den CHAdeMO-baserte teknologien, som ga brukerne mulighet til å lagre strøm på elbilbatteriet for senere bruk i husholdningen, var at den var svært dyr.
Målet nå er å oppnå tilsvarende pris for en toveis ombordlader som en ordinær enveis.
– Tidligere har likerettingen skjedd i en dyr DC-boks (reell pris minst 150.000 kroner). Derfor ønsket vi å få på plass en rimelig AC-lading, sier Moss, som ikke legger skjul på at Nissan har gitt seg i kast med en stor utfordring.
ACER jobber med standardisering
– Vi må ikke bare forstå bilene, men også forstå nettilkobling i forskjellige land. Nøkkelen ligger i en mer avansert ladeboks, sier Moss.
– Etter oppstarten i Storbritannia i 2026 vil Nissan rulle ut teknologien over hele verden, men nettselskaper har ulike tilnærminger og reguleringer i ulike land. Derfor vil vi også tilby en DC-løsning, understreker Moss, som imidlertid ikke har detaljer om hva denne innebærer.

Kollega Shigemoto uttalte at de har forventninger til at ACER-samarbeidet kan bidra positivt til at det blir enklere å levere tilbake strøm til nettet fra elbilbatterier.
ACER er nettoperatørenes representant i EU-kommisjonen. De jobber for tiden med en standardisering av grid codes (nettkoder).
Håpet er at standardisering av nettkoder skal gjøre det enklere å forsere bruk av teknologien i Europa.
Testing rett ved det siste kullkraftverket
Testingen av den AC-baserte løsningen har foregått i et såkalt mikronett (micro grid) på universitetsområdet i Nottingham.
En viss symbolikk ligger utvilsomt i at Storbritannias siste gjenværende kullkraftverk, Ratcliffe-on-Soar, lå bare halvannen mil unna.
Den siste dagen i september var det over, etter 57 års drift. Nå gjenstår gass som den siste fossile energikilden i kraftproduksjon, med en stadig økende andel fornybart.
I og med at den i stor grad er uregulerbar, trengs lagringsløsninger.

Det er her elbilene har en viktig framtidig rolle å spille, som balansefaktorer i strømnettet.
– Når man kjøper en elbil, blir man en del av det framtidige energi-økosystemet. Elbilen blir så mye mer enn en bil. Den balanserer og fanger uregulerbar fornybar energi som ellers kunne gått til spille, sier Moss.
Proprietær ladeboks nødvendig
Nyheten fra Nissan kommer imidlertid ikke uten noen åpenbare haker.
Den som har en velfungerende ladeboks for smartlading må nemlig påregne å bytte den ut med en fra Nissan.

Når det er sagt, vil det gå flere år før Nissan-elbiler vil kunne sende strøm ut på det norske strømnettet. Noe tidspunkt for lansering i land utenfor Storbritannia er nemlig ikke satt.
Andre produsenter, som Renault og Volvo, jobber med sine tilsvarende løsninger. Vi snakker med andre ord om et kappløp om å få teknologien til markedet.
Nissan går ikke langt i å dele detaljer om hva ladeboksen har som andre smartladebokser ikke har.
Sentralt står imidlertid en såkalt «encrypted handshake», eller et kryptert håndtrykk, som gir klarsignal til at bilen kan sende strøm ut på nettet.
Bilen «alltid» tilkoblet
Bart Vereecke leder det 15 år gamle selskapet Enovates, som Nissan samarbeider med i dette prosjektet.
Han opplyser at den tekniske løsningen er basert på ISO15118-standarden og OCPP-protokollen – likt som for en hvilken som helst smart ladeboks.
Men den skal altså ha det lille ekstra, som Nissan ikke vil avsløre hva er.
– Det viktigste ved ladeboksen er all monitorering, beskyttelse og regulering den bidrar med, sier Vereecke.

Sentralt er også at bilen er tilkoblet ladeboksen til enhver tid når den ikke er i bruk. I løpet av denne tiden, og gjerne fra ettermiddag og utover kvelden, vil bilen automatisk bidra til strømflyten på nettet.
Hvor mye strøm som skal gis og tas, uten at bilen får for lite rekkevidde neste dag, skal eieren / brukeren selv kunne bestemme i Nissan Connect-appen.
Et faktum er det uansett at jo mer bilens batteri gjøres tilgjengelig av eieren, jo større er muligheten til å spare – eller tjene – penger på strøm
Ønsker å være bærekraftig skoleeksempel
Friederike Kienitz er Nissans senior-visepresident for Sustainability, Corporate Affairs & Governance i AMIEO-regionen.
Hun snakket særlig om Nissans EV36Zero-prosjekt, som skal gjøre fabrikken i Sunderland til et elbilflaggskip, ved å samle fornybar energi og batteriproduksjon, og bli et skoleeksempel for bilindustriens framtid.

Hun besøkte EVS35-konferansen i Oslo i 2022 – som Elbilforeningen var vertskap for – og sier hun er opptatt av at bærekraften Nissan jobber for skal komme kundene til gode.
– Når bilen integreres i samfunnet, og kobles til nettet, fullføres ambisjonen i EV36Zero-prosjektet. Ikke minst ved at kundene tjener på å følge oss på denne veien, sier Kienitz.