Lanseringsrekord for Kia: Sju modeller fra Kia i år

Det blir et travelt år for Kia i Norge. Hele syv nye biler skal «lanseres før julaften». To av dem er elektriske varebiler.
Kia var blant de første som tilbød brukbare elbiler med bra rekkevidde i Norge. 2022 markerte full satsning på el med EV6, en bil som var laget som elbil fra bunnen av.
Den står alene med et helt egen design. EV9, som ble lansert på tampen av 2023, ble første bil ut som representerte deres nye designspråk, kantete og grovhugget.
Vi har akkurat testet neste bil ut, den kompakte SUV-en EV3. Den kom på tampen av fjoråret.
Sju biler
Men det er i år det virkelig skjer.
Disse kommer i år:
- EV4 Kombikupe
- EV4 Sedan
- EV5 SUV
- EV6 GT (Oppdatert)
- EV9 GT
- PV5 Varebil
- PV5 Flerbruksbil
PV5
Kassebilen er kanskje den mest spennende av dem. Segmentet er helt nytt for Kia og den er bygget som ren elbil, med plassfordelene det gir.
Kia nevner skinner som skaper gode muligheter for innredning og muligheter for flere typer dører, takhøyder og plassering av vinduer.
Bilen skal også lanseres som en flerbruksbil med seks eller sju seter. Det kommer flere versjoner, blant annet en med høyt tak.
– Vi gleder oss spesielt til å starte med noe helt nytt. Vi har vist at vi kan levere gode personbiler med god rekkevidde og god kvalitet. Det skal vi også levere på varebil. Vi er stolte av å kunne tilby hele sju år/150.000 km garanti også på disse bilene, sier administrerende direktør i Kia Bil Norge, Simona Trombetta i en pressemelding.
To varianter av EV4
De lanseres to nye biler i som begge skal hete EV4. En sedan som skal lages i Korea, og en kombikupe som produseres i Slovakia.
Sistnevnte blir en slags baby-EV6. De vises trolig i første kvartal.

EV5
Dette er den elektriske arvtakeren til Sportage, som var en svært populær bil i Norge for noen år siden.
EV5 selges allerede i flere asiatiske land, men den europeiske versjonen som vises i andre kvartal vil ha flere endringer i designet og under skallet.
Bilen vi først og fremst få andre batterier og varmesystemer.
Lynraske versjoner
Det er ikke bare nye biler som kommer, men også lynraske alternativer.
EV6 GT blir fornyet og forbedret i 2025, blant annet med girskiftene som vi har testet i Hyundai Ioniq 5 N.
Sværingen EV9 kommer også i GT-versjon. Det blir en seksseter med alle attributter du kjenner igjen fra EV6 GT, neongrønne detaljer på knapper og sømmer, sportsstoler, simulert motorlyd og girskift, strammere understell og bremser, men ikke minst mer effekt.
Vi snakker 501 hester, launch control fra 0-100 på 4,5 sekunder. Importøren lover helt rå kjøreopplevelser.
