Ja, det er en elbil: Dette er den vanligste bilmodellen i Norge

Men fortsatt er bare fire av de ti mest vanlige bilmodellene i Norge elbiler.
Man kan gå seg litt bort i nyhetsfloraen om hva som egentlig er status på personbilfronten i Norge.
Mange har eksempelvis fått med seg at Teslas Model Y har vært på salgstoppen lenge, og at den har vært den mest solgte bilmodellen i Norge flere år på rad.
Dermed kunne man etter hvert lese saker som denne fra september i fjor:
Men dette, og lignende saker, dreier seg typisk om nybilsalget. Ser vi på tallene over bilene som faktisk går på norske veier, altså bestandstallene, ser vi at Nissan Leaf fremdeles er på topp.
At Leaf er der, dreier seg selvsagt om at modellen har solgt jevnt og trutt over nesten en femtenårsperiode – og lenge før for eksempel Model Y var en realitet.
La oss se derfor på topp ti-lista over bilmodeller på norske veier akkurat nå.
Her er de ti vanligste bilmodellene i Norge
Ser vi på bestandstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ved årsskiftet, ser topp ti-lista slik ut:
Modell | Bestand | |
1 | Nissan Leaf | 68 098 |
2 | Toyota RAV4 | 67 747 |
3 | Volkswagen Golf | 67 220 |
4 | Tesla Model Y | 65 862 |
5 | Toyota Yaris | 57 627 |
6 | Tesla Model 3 | 46 765 |
7 | Volkswagen e-Golf | 42 509 |
8 | Skoda Octavia | 42 401 |
9 | Toyota Auris | 40 730 |
10 | Volvo XC60 | 37 878 |
Her ser vi altså at seks av de ti vanligste bilene på norske veier, er fossilbiler – men aller øverst på lista, er en seiglivet gammel traver av en elbilmodell.
For den vanligste bilen i Norge er så avgjort en elbil, og slik har det vært siden september.
– Nissan Leaf endret spillet
Samtidig er det et spørsmål om tid før den gamle Leafen ikke lenger er den vanligste bilmodellen i landet.
En solid andel av utgavene på veien er jo de tidlige og ikke spesielt langtgående versjonene som etter hvert begynner å nærme seg pensjonsalder.
Det samme gjelder for Volkswagens e-Golf, som ved årsskiftet fremdeles var den syvende vanligste bilmodellen i Norge – men bak sine elektriske slektninger Teslas Model 3 og Model Y.
Og selv om det er seks fossile biler på topp ti-lista ved inngangen til året vi nå befinner oss i, kunne vi i høst slå fast at elbilene hadde gått forbi bensinbilene i antall på norske veier – selv om dieselbilene fremdeles sørget for at vi ikke kunne si at utslippsfritt hadde danket ut fossilt totalt sett:
Elbilenes inntog på norske veier har utvilsomt ført til både forbedret luftkvalitet og utslippskutt – og en stor del av æren for det, har bakgrunn i det såkalte 2025-målet, som vi altså feirer at er i ferd med å realiseres i år.
Den usannsynlige, men sanne historien om hvordan det målet kom i stand, kan du lese her:
– Nissan Leaf endret spillet og har gitt et veldig viktig bidrag til at vi i dag kan feire 2025-målet med helektrisk nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Da Nissan lanserte sin første elbil i 2011, fikk vi oppleve den første reelle familiebilen. Etter dette skjøt elbilsatsingen fart. Vi hadde fått på plass de viktige avgiftsfordelene, men manglet en elbil som kunne tjene familiebil-behovet, fortsetter Bu.
Og den fikk vi altså med Leaf – og nå er det den vanligste bilmodellen vi har her i landet.