Hopp til innhold

Derfor er moderne biler elendige å parkere: «Nå er det blitt bedre å se bra ut enn å se bra UT»

FORM FORAN FUNKSJON: Den knøttlille Citroën ë-C3 til venstre ser ut som en kjempe parkert foran Tesla Model 3. Hvem skulle tro at det kun er sistnevnte som har en frunk – og attpåtil en svær en. Alle foto: Rune Nesheim / elbil.dev08.dekodes.no


Store biler er mer oversiktlige, mener tilsynelatende stadig flere. For noe tull, kontrer vår biltester i dette hjertesukket – der han også kaster ut litt egenhendig «forskning» på feltet.

Dette er en kommentarartikkel. Den gir uttrykk for skribentens mening.

«Jeg liker SUV, for da får jeg bedre oversikt.»

Har dere hørt den før? Det er i hvert fall et av argumentene som stadig går igjen når jeg snakker med potensielle bilkjøpere.

For noe tull! Er det bare jeg som synes det er mer knotete å parkere biler presist nå enn noen gang?

For selv om vi nå har sensorer og kameraer nærmest over alt i de nye bilene våre, går det stadig saktere å få bilene lost på plass inne i parkeringshusene for de aller fleste av oss.

OVERSIKTLIG: Du sitter 20 cm høyere i Citroënen, men hvilken av bilene gir deg best oversikt, tror du?

Vi vil ha større biler

Mye skyldes at vi «trenger» større og større biler. Jeg mistenker at det er statusfølelsen og følelsen av valuta for pengene som som trenger disse centimeterne.

TESTER SIKT: Jeg plasserer ut kjeglene slik at jeg akkurat ser toppen på dem, og måler deretter avstanden fra bunnen av støtfangeren. Det er sjokkerende å se hvor stor del av arealet foran bilen man ikke ser.

Bilene blir bare lengre, bredere og høyere for hvert år som går, mens vinduene bare blir smalere og høyere opp på karosseriet.

Det er slik bildesignerne ønsker at bilene skal se ut: Kraftig midje og lite «drivhus», eller greenhouse, som de kaller kupeen.

Prøvekjørt: VW ID.5 GTX:

Bedre rekkevidde og raskere ved ladestolpen

Se på biler fra 70- og 80-tallet. Det var nesten så du kunne se beltene til dem som satt inne i bilene.

Nå er det bare så vidt du ser haka på dem. «Armen i karmen» er ikke lenger et kjent begrep. Du når ikke opp med albuen lenger.

Test av Citroën ë-C3:

Rimelig, men er den verdt pengene?

Dårligere sikt

Nå er det bedre å se bra ut enn å se bra ut – om du skjønner.

Jeg har tenkt på dette lenge. At bilene har blitt forferdelig uoversiktlige. Med et unntak, Tesla.

De er de eneste som har lav front, lav vinduslinje og tilsynelatende stort «drivhus».

LITEN OG UOVERSIKTLIG: Man tror man har kjøpt en liten og snerten bil, men en hel barnehage kan gjemme seg rundt bilen uten at man ser det fra førerplass.

Men selv Tesla har glemt sikten bakover. Bagasjelokket går så høyt opp at det bare så vidt er en brevsprekk å se ut gjennom via sladrespeilet.

Biler som ligger bak, ser du nesten ikke. Et hundretalls mennesker hadde kunnet sittet på en gressplen uten at du hadde sett dem i sladrespeilet.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Høyt og lavt

Da jeg hadde Citroëns «lille» sjarmtroll, e-C3, på test i fjor høst, ble jeg nødt til å sjekke ut teorien.

For selv om bilen er bitte liten, har den en svær høy front som gjør knøttet unødvendig uoversiktlig.

FORBILLEDLIG: Tesla har store vindusflater, og lavt panser. Det gir sjukt bra sikt. Bakover er en annen sak, men dette er ellers fullstendig krise på nær sagt alle biler i dag.

En oppstilling ansikt til ansikt mot Tesla Model 3 viser tydelig den latterlig store forskjellen: e-C3 er mer enn dobbelt så høy som Model 3 i fronten.

Og det latterligste er at den ikke engang har en frunk, mens den lave Teslaen har en svær en.

Hvorfor er det sånn? Jo fordi folk elsker å sitte høyt i biler som ser ut som en SUV. Derfor er sitteposisjonen høyere også. 35 cm over bakken for Model 3 og 20 cm høyere for e-C3.

Og sikten fremover er katastrofalt mye dårligere. Se for deg små barn rundt bilene. I de fleste tilfeller vil du ikke se dem om de står nærme.

Og enda verre er det bakover.

Test av nye Tesla Model 3 Long Range:

Er Model 3 blitt bedre etter oppgraderingen?

Mens man nærmest så alle hjørner på bilen sin før, ser man ingen av dem nå.

Ikke hva som er rundt den heller.

Og erstatningen er dyr og upresis – kameraer, sensorer og nødbremsassistenter.

Du kan takke valgfri guddom for det.

Bli medlem i dag!

Les også