Hopp til innhold

Sniktitt på Toyota Urban Cruiser: Denne blir en storselger

STORSELGER: Norske priser kommer i andre kvartal, da kan Toyotas Urban Cruiser bestilles også. Utleveringene starter ikke før i tredje kvartal og Norge er prioritert. Dette kan fort bli Norges mest solgte bil i 2026 dersom prisen blir riktig. Foto og video: Rune M. Nesheim / elbil.dev08.dekodes.no (med litt hjelp fra Toyota)

Her kommer bilen som totalt erstatter Yaris, Yaris Cross og Corolla Cross. Vi viser deg interiør og plass.

I dag har et lite knippe norske biljournalister vært vitne til en aldri så liten verdenspremiere:

Riktignok ble Urban Cruiser vist på bilmessa i Brüssel i januar, men med sperrebånd rundt, så ingen fikk se den innvendig. Men her kan vi blant annet vise deg om det er plass til voksne mennesker i baksetet. Sjekk videoen over.

På overtid

For ett år siden ble konseptbilen Urban SUV Concept avduket, med lovnader om lansering høsten 2024.

Den tidsplanen holdt ikke, men nå er det endelige resultatet her – og denne bilen blir veldig viktig for å nå 100 prosent elektrisk nybilsalg i Norge.

Farvel til fossilbiler

Toyota har lenge dominert salgslistene over nye fossildrevne biler i Norge, med modeller som Yaris, Yaris Cross, Corolla Cross og RAV4. Sjekk saken under:

Noen få velger fortsatt fossilbiler:

Alle kan erstattes med elbiler

Den nye Urban Cruiser vil sannsynligvis overta mye av dette markedet.

Samtidig ventes Suzuki E-Vitara, som i all hovedsak er samme bil, å erstatte S-Cross og kanskje også Swift i registreringsstatistikken.

Riktig størrelse

Urban Cruiser svarer på det mange etterspør: en kompakt elektrisk SUV.

Med en lengde på 4,28 meter, bredde på 1,8 meter og høyde på 1,64 meter, samt en akselavstand på 2,7 meter, har den ideelle dimensjoner for norske forhold.

LITT STØRRE: Urban Cruiser er noe større enn dagens Yaris Cross, men blir trolig billigere siden man slipper både moms og avgift.

Til sammenligning er Yaris Cross ti cm kortere, den utgåtte C-HR 10 cm lenger og Corolla Cross 20 cm i lengre. Men her er plassen bedre utnyttet.

Yaris Cross koster i dag mellom 370.000 og 544.200 kroner, før avgiftsøkningen som kommer i april 2025.

Enighet i forhandlingene om statsbudsjettet:

Økte avgifter på nye forurensende biler i 2025

Selv lille Yaris, med en prislapp på mellom 333.600 og 424.100 kroner, vil fremstå som unaturlig dyr ved siden av Urban Cruiser i salgshallene.

Helelektrisk drivlinje

Urban Cruiser bygges på en dedikert elbilplattform og bruker relativt rimelige, men pålitelige jernfosfat-batterier.

FYSISK: Mange vil ønske bil med fysiske knapper velkommen. Girvelgeren kjenner vi igjen fra Toyotas bZ4X.

Den tilbys med følgende motor- og batterialternativer:

Firehjulsdriftsystemet ligner på det i bZ4X, med funksjoner som Downhill Assist Control og Trail-modus, som optimaliserer grep ved å justere dreiemoment og bremse hjul som spinner.

FWD-modellen har også en «snømodus» for bedre kontroll på glatte veier.

Rekkevidde finnes det fortsatt ikke WLTP-tall på, men i dag fikk vi antydning om en rekkevidde på mellom 300 og 400 kilometer.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Da må vi anta at forhjulstrekkerne står for begge ytterpunktene og at firehjulstrekkeren, som vi antar blir den mest aktuelle for nordmenn, vil havne noe midt i mellom.

De tallene er i så fall skuffende. Vi får håpe at Toyota har vært nøkterne med antakelsene og at varmepumpe, som er standard, gjør at rekkevidden ikke svekkes all verden.

Ladehastighet er de også diffuse på, men Toyota sier at den er «kompatibel» med 150 kW-ladere, hva nå enn det skal bety.

Vi kan håpe at i hvert fall det største batteriet har en maksimal ladehastighet på nettopp dette tallet. Det er i så fall ok.

PÅ SLINNER: Med setet i bakerste posisjon, kan undertegnede sitte «bak seg selv» i baksetet. Takplassen er bare akkurat. Sjekk videoen i toppen av denne saken.

To utstyrsnivåer

Urban Cruiser kommer med utstyrsnivåene Active og Executive.

Active har det du trenger, som nøkkelfri adgang, ryggekamera med ledelinjer, og sikkerhetspakke, men da får du 18-tommers hjul og stoffseter.

Velger du minste batteripakke i Active, mister du også varme i seter, ratt, speiler og varmetråder under vindusviskerne.

Executive får 19-tommers hjul, delskinn i seter, elektrisk justerbart sførersete, panoramatak, sort taktrekk og JBL lydsystem, men denne versjonen blir bare tilgjengelig med den største batteripakka.

LADING: Vi vet foreløpig lite om ladefart, men det er lov å håpe på 150 kW, slik bZ4X har.

Sikkerhetssystemene inkluderer blant annet:

FLEKSIBEL: 40/20/40 deling og variabel lengde på bagasjerommet gjør bilen aktuell for flere.

Knappene du ønsker å ha

Interiøret er funksjonelt og tradisjonelt, med fysiske knapper som mange vil sette pris på.

TRADISJONELT: Toyota har beholdt knapper for vinduer, speiler, klimaanlegg, volum og kjøremodus, blant annet. Girvelgeren er en vriknott, som på bZ4X.

Føreren får en 10,25-tommers digital skjerm med flere visningsalternativer, mens multimedieskjermen er på 10,1 tommer.

Navigasjon med sanntidsdata er tilgjengelig, men Apple CarPlay og Android Auto er også støttet.

TRANGT: Med setet i fremste posisjon, blir det lite plass dersom føreren også er stor. Seteryggen kan justeres til loddrett posisjon.

Toyota-appen MyToyota gir oversikt over batteristatus, ladeinformasjon og nærmeste ladestasjoner.

Bli medlem i dag!

Les også