Hopp til innhold

Sjekk ut Can-Am Orgin og Pulse: Can-Am gjør comeback med elmotorsykler

VI HAR SETT PÅ DEM: Her er Can-Ams nye motorsykler. Ganske så tøffe, eller hva? Foto/video: Rune M. Nesheim

Canadiske Can-Am gjør comeback med motorsykler. Og de er elektriske. Sjekk videoen.

Can-Am er kjent for sine ATV-er og UTV-er. De mest oppmerksomme har også sett deres trike, altså en sykkel med to hjul foran og et bak, nesten som en snøscooter for veien.

Men selskapet har også en fortid som motorsykkelprodusent:

På 1970- og 80-tallet produserte de offroaderen 125 TNT, og nå har de gjort et imponerende comeback etter nesten fire tiår, med to nye helelektriske modeller:

Den offroadorienterte Origin og den urbane Pulse.

Begge ble vist på eCarExpo i Lillestrøm sist helg.

CAFE-RACER: Gateversjonen er ganske tøff, robust og moderne i looken.

Can-Am Pulse

Pulse er designet for å være pendlerens beste venn. Denne lette (rundt 170 kilo) og smidige motorsykkelen er kvikk, raskt og effektiv i byen og på landeveien. Ingen clutch, bare å gi gass.

Den har en 47-hestekrefters motor som akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder og tilbyr en rekkevidde på 160 km i bykjøring.

Can-Am Origin

Origin er en hyllest til Can-Ams motocross-arv og er designet for å ta deg både på og utenfor veien.

Med den samme motoren på 47 hester akselererer den fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder og har en rekkevidde på 145 km i bykjøring.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Innovative funksjoner

Begge modellene er utstyrt med et væskekjølesystem for å forhindre overoppheting, aktiv regenerativ bremsing ved at du vrir gasshendelen fremover, en 10,25-tommers skjerm med Apple CarPlay-støtte og en reversgirfunksjon.

De har også nøye utvalgte braketter som gir deg mulighet til singel- eller dobbeltsete, vesker, vindskjerm osv.

Can-Am har faktisk designet sine drivverk og batterikomponenter internt. Den lader på rundt 6 kW via en Euro-2 kontakt. Hurtiglading er ikke mulig.

Vi kommer forhåpentlig tilbake med test av syklene når det blir varmere i været.

SOM NY: Slik så altså deres første motorsykkel ut. Akkurat denne har en utrolig historie. Den ble bestilt ny av en forhandler som gikk konkurs og ble ganske nylig pakket ut av transportkassen. Nå eies den av Frode Tapio Kajander i Norge.

Hvem kan kjøre den?

Sykkelen kan også bestilles med 15 hester, slik at du kan kjøre den med førerkort for lett sykkel. Versjonen med full effekt trenger du A2-førerkort for å kjøre.

Avhengig av utstyr, vil den koste rundt 170.000 kroner, men du får opptil 25.000 kroner i støtte fra Enova.

Du kan lese mer om denne muligheten her:

Så mange har kjøpt elektrisk MC/moped siden Enova-støtten kom i fjor:

Gir «kontant­støtte» ved kjøp av el-tohjulinger – skuffet over responsen

Can-Am kan fås tak i via flere norske forhandlere.

Bli medlem i dag!

Les også