Gladnyhet – nytt ladeselskap klart: Lad med Elbilforeningen hos Mer

Med ladeselskapet Mer som siste tilskudd, kan du nå bruke Elbilforeningens ladebrikke på enda flere hurtigladere i Norge.
– Med dette tar vi et stort skritt videre for å gjøre lading enklere, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Mer er Norges fjerde største ladeselskap med godt over 1000 hurtigladere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord.
Ladeselskapet har også godt med hurtigladere på Vestlandet, noe som har vært etterspurt av Elbilforeningens medlemmer.
Tar du elbilen på tur til Europa, kan du også lade hos Mer med Elbilforeningens ladebrikke i Tyskland.
Tidlig ute med å bygge hurtigladere
Statkraft-eide Mer var tidlig ute med å bygge hurtigladere i Norge, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne den første.
– Vi er glade for samarbeidet med Elbilforeningen, og ser på dette som et riktig steg i vår utvikling for å gjøre lading enkelt og tilgjengelig, sier Malene Brøvig, leder for offentlig lading i Mer.
– Dette gir bilister og bedrifter større valgfrihet til å lade hos oss med den tjenesten og betalingsmåten som passer, sier hun.

Vil gjøre lading på tvers av ladeselskaper enklere
Elbilforeningen lanserte ladetjenesten Ladeklubben i 2022 med intensjonen om å gjøre hurtiglading på tvers av ladeselskaper enklere.
– Stadig flere ladeselskaper ble etablert og mange elbilister syntes det ble tungvint og vanskelig å lade bilen på farten. Med Elbilforeningen fra slipper man å laste ned en jungel av apper, det holder å registrere seg ett sted, forklarer Christina Bu.
Og det gjør du selvfølgelig i Elbilappen. Når det er gjort, er Elbilforeningens ladebrikke klar til bruk.
Elbilister liker å lade med ladebrikke
Og nå kan du bruke Elbilforeningens ladebrikke hos majoriteten av ladeselskapene i Norge.
– En stor fordel med ladebrikken er at du enkelt kan tæppe den på hurtigladeren på samme måten som bankkortet, og det vet vi at folk liker, for de er lei av å lade med mobil, sier Bu.
Tall fra Elbilforeningens årlige undersøkelse Elbilisten, viser at 67 prosent av elbilistene foretrekker eller liker å bruke Elbilforeningens ladebrikke for å starte lading.
Svarene fordeler seg slik når elbilistene blir spurt om hva de mener om ulike betalingsmåter på hurtigladere:
Foretrekker eller liker | Verken eller | Misliker | Vet ikke | |
Bankkort direkte på laderen | 74 % | 11 % | 3 % | 12 % |
Elbilforeningens ladebrikke | 65 % | 14 % | 6 % | 14 % |
Mobilapp | 43 % | 21 % | 21 % | 16 % |
Vipps | 41 % | 20 % | 10 % | 29 % |
Plug and charge | 40 % | 12 % | 4 % | 44 % |
Andre ladebrikker | 32 % | 21 % | 12 % | 35 % |
Nettbetaling via QR-kode | 9 % | 20 % | 32 % | 39 % |
Til inspirasjon for flere ladeselskaper
– Nå venter vi bare på at de andre ladeselskapene også ser nytten av å åpne opp for Elbilforeeningen. Selve målet vårt er å gjøre lading enklere så her er det vinn-vinn både for ladeselskapene og elbilistene, sier Martin Fossum som leder Elbilappen i Elbilforeningen.

Eviny, Circle K og Tesla sitter fortsatt på gjerdet, men Fossum håper de lar seg inspirere av at Mer nå har åpnet opp for samarbeid med andre ladetjenester, som ladebrikken og Elbilappen fra Elbilforeningen.