Hopp til innhold

Avslører mye om bilenes fremkommelighet på vinterføre: Sjekk resultatene fra vår hardtest av antispinn-systemene

SPEILGLATT: Vi simulerer speilglatte forhold på ett eller flere hjul for å sjekke hvor raskt antispinn-funksjonen/ESP-systemet sender krefter til hjul med grep. Antallet vises i illustrasjonen til høyre. Foto/video: Rune M. Nesheim/elbil.dev08.dekodes.no

Hvorfor tester vi reaksjonstiden på ESP-systemene? Fordi de gir en god pekepinn om fremkommelighet på vinterføre.

Vi har holdt på med testing av fremkommelighet i flere år. Testene gir en god pekepinn på hvor bra bilene er, men de er vanskelige å gjennomføre.

Man bør ha identiske forhold, gjerne flere underlag å teste på, og bilene bør ha like dekk.

MADE IN NORWAY: Vi fikk pakkemaskinprodusenten ITO PallPack til å lage tre ruller for oss. De setter ESP-systemene på skikkelige prøvelser.

For å kunne teste under like forhold, har vi derfor fått laget ruller slik at vi kan fremkommelighets-teste ulike modeller året rundt.

Rullene illustrerer null grep, eller is om du vil, på de hjulene vi kjører på rulla.

Hvorfor gjør vi det?

I bunn og grunn er det ESP-systemet som bestemmer hvor bra fremkommelighet du har. Svært få elbiler har en differensialsperre som sender effekt ut til hjul med dårlig grep.

FREMKOMMELIGHET: I fjor testet vi sju biler i dyp snø. Sjekk hvordan de klarte seg i videoen over.

De fleste bruker ESP-systemet til å detektere hjulspinn, og bruker bremsene til å bremse spinnende hjul og dermed føre kreftene til hjul med bra grep.

Hvor fort de klarer å gjøre det, forteller mye om hvor gode bilene er til å ta seg frem – blant annet.

Dette gjør ESP-systemet

  • Forhindrer skrens – ESP oppdager og korrigerer om bilen mister veigrepet i svinger.
  • Hjelper ved brå manøvrer – hvis du må svinge raskt for å unngå en hindring, justerer ESP bremsekraften på hvert hjul individuelt for å stabilisere bilen og svinge den dit du vil.
  • Forbedrer veigrepet – systemet samarbeider med ABS (blokkeringsfrie bremser) og TCS (antispinn) for å optimalisere trekkraften på glatte veier.
  • Reduserer risikoen for sladd – hvis bilen begynner å overstyre (bakenden sklir ut) eller understyre (bilen fortsetter rett frem i en sving), justerer ESP automatisk bremsetrykket og motorkraften.
  • Øker sikkerheten i dårlige kjøreforhold – ESP hjelper på våt, isete eller grusete vei ved å hindre tap av kontroll.

Slik gjennomfører vi testen

Tohjulsdrevne biler: Vi kjører bilen opp på en rulle. Vi teller antall runder som hjulet uten grep trenger før ESP-systemet griper inn og sender effekt til hjulet med grep.

Firehjulsdrevne biler: Vi kjører bilen opp på ruller på en side av bilen. Vi teller runder som hjulene uten grep trenger før ESP-systemet griper inn og sender effekt til hjulene med grep.

NYTT GREP: Vi kommer til å teste de fleste testbilene på rullene. De avslører store forskjeller.

Deretter stresser vi bilen ekstremt med å sette ruller under begge hjul på hovedmotoren (den kraftigste) og på ett forhjul.

I tillegg til å måtte bremse tre hjul, har hjulet med grep noe mindre marktrykk siden de tre andre står noen millimeter høyere.

MOTBAKKE: Vi testet fremkommelighet med disse seks bilene i 2023. Se videoen over.

Testene utføres med asfalt under hjul med grep.

Vi starter med moderat grep, men på bilene som ikke kom av rullene (Volkswagen og Dongfeng) ender vi med å gi mer gass, uten at farta på hjulene øker voldsomt.

Vi bruker alltid bilenes normal-kjøreprogram. Finnes det et terrengprogram, vil vi teste det også.

Siden Ford Mustang Mach-E Rally har et eget Active-program, ville vi se hvordan det fungerte også.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Disse bilene har vi testet på denne måten

  • Citroën ë-C3
  • Dongfeng Nammi Box
  • Ford Mustang Mach-E Rally
  • Polestar 3
  • Polestar 4
  • Porsche Macan Turbo
  • Volkswagen ID.7

Selve testen ser du i sin helhet i videoen øverst i saken.

Bli medlem i dag!

Les også