Hopp til innhold

Neste generasjons elektriske drivlinje fra BMW: Lover 30 prosent mer kraft og effektivitet

NYTT HØYVOLTBATTERIKONSEPT: BMWs sylindriske battericeller gir store forbedringer i energitetthet, ladehastighet og rekkevidde. Alle foto: BMW AG

BMW skrur opp strømmen: Sjette generasjon eDrive lover 30 prosent raskere lading, 30 prosent mer rekkevidde og en solid dose 800-volt-magi

Elbil.no har tidligere omtalt BMWs såkalte Neue Klasse – neste generasjons elbilplattform fra BMW.

Bilene er utviklet fra bunnen av for å gi lengre rekkevidde, raskere lading og støtte for mer avansert teknologi, skriver BMW i en pressemelding.

BMWs Panoramic iDrive er avduket:

Det ultimate førermiljøet?

Under de såkalte Tech Days i Tyskland nylig, avduket BMW nye detaljer om utviklingen og produksjonen av høyvoltbatterier og elektriske drivlinjer med sjette generasjon (Gen6) BMW eDrive-teknologi.

Og det er flere gode nyheter på vei for kundene. Her er høydepunktene:

ALTE KLASSE PRESENTERER NEUE KLASSE: – Vårt mål er å tilby kundene det mest optimale drivlinjekonseptet for deres behov, sier Joachim Post, styremedlem i BMW AG.

Mulighet for toveislading

Batterikonseptet i Gen6 utnytter 800V-teknologi, noe som gir raskere lading og lengre rekkevidde.

Dette skyldes de nye sylindriske cellene, som har 20 prosent høyere energitetthet enn tidligere prismatiske battericeller.

Elbilforeningens ladespalte:

Hva er V2L og hva kan det brukes til?

Toveislading (bidirectional charging) blir nå standard, noe som gir økt fleksibilitet for både lading og energistyring – enten ved å bruke bilen som batteribank (Vehicle to Load/V2L) eller til å sende strøm tilbake til strømnettet (Vehicle to Grid/V2G).

Batterikonseptet er også skalerbart på tvers av bilsegmenter, og det flate designet skal gjøre det enkelt å integrere i ulike modeller, uavhengig av størrelse.

I Neue Klasse-modellene er batteriet en bærende del av karosseriet, noe som kan gi en stivere, lettere og mer kostnadseffektiv konstruksjon.

E-MOTOR: De nye EESM-motorene fra BMW i produksjon. Motorene har fått en omfattende oppgradering for å støtte 800V-arkitekturen. Foto: BMW Press

To ulike motortyper

BMWs Gen6-drivlinje viderefører prinsippet om en synkron elmotor uten permanente magneter (EESM). Akkurat som i dagens generasjon vil denne motoren være plassert på bakakselen.

EESM-motoren har fått en omfattende oppgradering for å støtte 800V-arkitekturen, inkludert optimalisering av olje- og vannkjøling samt bruk av silisiumkarbid (SiC) i inverteren for økt effektivitet.

Renault frigir patent:

Nå kan batteribranner slukkes på ti minutter

I tillegg introduseres en asynkron motor (ASM) i Gen6-teknologien. Denne mer kompakte motoren monteres på forakselen i firehjulsdrevne BMW xDrive-modeller.

Den første Neue Klasse-modellen settes i serieproduksjon senere i år, og den nye teknologien vil bli standard i alle fremtidige modeller i serien.

Bli medlem i dag!

Les også