Kommer til Norge i sommer – kan bestilles nå: Dette koster femseters-pickupen

Den japanske firehjulstrekkeren kan som sin elektriske konkurrent fra Ford trekke 3,5 tonn – til en langt lavere pris.
Det var lenge skrint på den elektriske pickup-fronten, men det tok seg litt opp med Maxus T90 EV, som vi testet her:
Men den hadde bare bakhjulsdrift, og kunne bare trekke et tonn på hengeren og ha litt under det igjen på lasteplanet.
Men så kom jo Fords F-150 Lightning, som tikket av på de fleste bokser, bortsett fra at den kostet skjorta og vel så det.
Dermed var det visse forventninger da vi i fjor omtrent på denne tiden kunne melde at japanske Isuzu, kjent for å være gode på firehjulstrekkere, skulle komme med en elektrisk versjon av sitt etablerte arbeidsjern, D-MAX:
Prisen: 750 store
Nå er den altså offisielt lansert, og kan fra i dag bestilles via Isuzus 73 forhandlere i Norge eller fra bilmerkets nettside.
Og prisen? Et lommerusk under 750 000 kroner, som jo ikke akkurat er småpenger, men relativt rimelig i pickup-segmentet.
Og ikke minst: En hel del lavere enn sin for tiden eneste virkelige konkurrent, altså det nevnte «lynet» fra Ford. Den koster i underkant av 1,1 million som personbil, og som varebil i underkant av 1,2.
Dessuten kan Isuzuen laste opptil et tonn på planet, noe som er omtrent det dobbelte av Forden, med sine 532 kilo som tillatt nyttelast.
– Isuzu D-MAX EV med fem seter lanseres til en pris som gjør den vesentlig rimeligere enn de fleste toseters dieselpickuper på det norske markedet, uttaler Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu Norge i en pressemelding i dag.
Her minner bilmerket om at pickupen blir tilgjengelig i to karosserivarianter: Double Cab og Extended Cab, og man kan velge mellom 5-seter eller 2-seters varebil.
– Vi er svært fornøyde med en så konkurransedyktig pris, som gjør elektriske D-MAX til et attraktivt alternativ for både profesjonelle brukere og fritidsentusiaster som ønsker en robust og elektrisk arbeidsbil. skryter salgssjefen.
– Dette er den første helelektriske 1-tonns pickupen på markedet med 4×4 – og ekstra gøy er det at vi lanserer lenge før Toyota Hilux, Ford Ranger og Volkswagen Amarok, fortsetter Dokken.
Testet i Norge flere ganger
Den endelige rekkevidden er ikke fastsatt, men tester i Norge under normal kjøring skal ha vist at bilen oppnår godt over 300 kilometer.
Ifølge Dokken har Norge spilt en aktiv rolle i utviklingen av den elektriske pickupen, og bilen er allerede testet på norske veier i flere faser under ferdigstillingen av modellen.
– Representanter fra fabrikken har gjentatte ganger besøkt Norge for å studere det elektriske markedet både her og i Europa. I tillegg har omfattende tester blitt gjennomført på norske veier under ulike forhold, både sommer og vinter, sier Dokken.
– Akkurat nå er det faktisk et team fra Isuzu-fabrikken som tester bilen under tøffe norske vinterforhold, påpeker han.
El-pickupen har samme konstruksjon, samt sikkerhetsutstyr, som sin fossildrevne navnebror.
Likevel vil den elektriske utgaven tilbys i tillegg til dagens fossildrevne Isuzu D-MAX.
Men selv om Isuzu D-MAX har flere ganger vært Norges mest solgte pickup, holder vi en aldri så liten knapp på at den elektriske versjonen vil utmanøvrere fossilutgaven her hjemme, ikke minst nå som vi vet prisen.
Forhåpentlig hjelper det at den er utslippsfri, men selv et konservativt pickup-publikum vil også kunne sette pris på en heftig arbeidsbil med jevn akselerasjon, redusert vedlikeholdsbehov og minimalt med støy og vibrasjoner.
Spesifikasjoner | |
Kjøresystem | AWD |
Batteritype | Lithium-ion |
Batterikapasitet | 66,9 kWt |
Maks. effekt | 130kW (Front Motor 40kW /Rear Motor 90kW) |
Maks. dreiemoment | 325N.m (Front Motor 108N.m /Rear Motor 217N.m) |
Maks. hastighet | Over 130 km/t |
Maks. nyttelast | 1.000 kg. |
Maks. hengervekt | 3.500 kg. |