Mercedes sikter mot 1000 km rekkevidde: Tester elbilens «hellige gral»

Mercedes-Benz har startet veitesting av solid-state-batterier i en EQS-modell. 100 mil på fullt batteri skal være innen rekkevidde.
Mercedes-Benz har nådd en viktig milepæl i utviklingen av såkalt solid-state-batteriteknologi, også kjent som faststoffbatterier.
I februar 2025 startet de veitestene med en modifisert EQS, utstyrt med det første bilbatteriet med litium-metall solid-state-teknologi, utviklet i samarbeid med amerikanske Factorial Energy.
Batteriteknologien lover 25 prosent mer rekkevidde og 40 prosent lavere vekt sammenlignet med tradisjonelle litium-ion batterier.

Oslo – Bodø uten å lade
Den nye batteripakken, som er designet i samarbeid med Formel 1-ingeniører fra Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), har en energitetthet på 450 Wh/kg.
Nåværende LFP- og litium-ion-batterier har en gjennomsnittlig energitetthet på 150-300 Wh/kg.
Batteriene forventes å gi EQS-en en rekkevidde på over 1000 kilometer. Dette tilsvarer Oslo – Bodø uten ladestopp.
Dette markerer et stort steg mot å gjøre solid-state-batterier til en kommersiell realitet, og Mercedes-Benz er nå et av de første selskapene som bringer teknologien fra laboratoriet til veien.
Klar til 2030?
Batteriteknologien er ikke bare mer energieffektiv, men også tryggere, takket være den faste elektrolytten som erstatter den tradisjonelle flytende.
Dette reduserer risikoen for lekkasjer, brann eller eksplosjoner som kan oppstå ved at den flytende elektrolytten reagerer med andre materialer.
Mercedes-Benz har store ambisjoner om å integrere denne teknologien i fremtidige modeller, og planlegger å produsere batteriene i stor skala mot slutten av dette tiåret.
Solid-state-batteriene er en del av en større utvikling der mange bilprodusenter kjemper om å kommersialisere teknologien.
Spørsmålet er hvem som kommer til å vinne kappløpet om det som blir ansett som elbilbatterienes «hellige gral».