Hopp til innhold

Halvparten av nye bybusser solgt i EU i 2024 var utslippsfrie: Utslippsfri bybuss-boom i Europa

GÅR UNNA I EUROPA: 49 prosent av nye bybusser solgt i Europa i fjor, var nullutslippskjøretøy. Bildet over er tatt i Tyskland, som i fjor lå under Europa-snittet med 34 prosent nullutslippsandel. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Hvis veksten fortsetter på samme vis, vil andelen utslippsfrie bybusser være 100 prosent innen 2027, ifølge Transport & Environment.

I 2024 nådde EU en betydelig milepæl i overgangen til renere transport:

For første gang var halvparten av alle nye bybusser som ble registrert i EU, utslippsfrie.

46 prosent av nye bybusser solgt i Europa i fjor, var elektriske. Tre prosent var hydrogenbusser, som også er utslippsfrie i bruk.

Til sammen var altså nesten halvparten av nye bybusser solgt i EU i fjor uten utslipp.

Dette utgjør et stort skritt mot å redusere luftforurensning og klimagassutslipp i byområder og kan vanskelig leses som noe annet enn enn klar indikasjon på at dieselbussenes dager er talte, i hvert fall i Europa.

Smart synergi-løsning ved ladestasjon på kaia i Oslo:

Denne laderen gir strøm til lastebiler, busser OG Hurtigruta

Disse landene leder an – Norge på topp 5

Mens det fremdeles går nokså tregt nedover på kontintentet med elektrifiseringen av bilparken – i hvert fall etter norsk standard – går utviklingen altså kjappere med bybussene:

Ifølge Transport & Environment (T&E) har andelen utslippsfrie busser økt jevnt og trutt de siste årene – og i 2024 var hele 50 prosent av de nye bybussene enten elektriske eller hydrogendrevne.

Nederland, Finland og Island hadde faktisk 100 prosent nullutslippsandel i salget av nye bybusser i fjor.

Målt i antall solgte busser, leder derimot Spania, selv om de «bare» hadde 57 prosent nullutslippsandel i 2024.

Og selv om Norge ikke er med i EU, er vi med på lista, der vi befinner oss på en femteplass med 98 prosent nullutslippsandel.

Nedenfor kan du se hvordan de ulike europeiske landene ligger an:

Nederland leder an – men andre land overrasker

Tallene det dreier seg om her, er altså andelen av nybuss-salget.

Så selv om både Nederland, Finland og Island faktisk har 100 prosent nullutslippsandel blant de nye bybussene sine, er det fremdeles fossildrevne bybusser i trafikk i disse landene.

Men på sikt ligger det altså veldig an til at alle bybussene i Europa vil være utslippsfrie.

Alt fra Tesla-rabatt ved bilbytte til frekke reklame-stikk:

Ypper mot Tesla etter at Elon Musk «ble gal»

Og Nederland er best av alle i denne utviklingen, ifølge Transport & Environment.

Helt siden 2021 har under én prosent av de nye bybussene solgt her, vært dieselbusser.

Men i samme periode har faktisk to tredeler av de nye bybussene solgt i Hellas, Romania og Bulgaria vært elektriske. Og i fjor var 84 prosent av de nye bybussene i Estland, elbusser.

Ganske overraskende, eller hva?

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Overgangen til utslippsfrie busser gir flere fordeler:

  • Redusert luftforurensning og reduserte klimagassutslipp: Utslippsfrie busser bidrar til bedre luftkvalitet i byene, noe som er viktig for folkehelsen, i tillegg til å unngå klimagassutslipp ved bruk.
  • Lavere driftskostnader: Elektriske busser har lavere driftskostnader sammenlignet med dieselbusser, noe som kan gi besparelser for byene på lang sikt.
  • Bidrag til å nå klimamål: Overgangen til utslippsfrie busser er et viktig skritt for å nå EUs klimamål og redusere klimagassutslippene.
Bli medlem i dag!

Les også