Hopp til innhold

EU-kommisjonens konklusjon offentliggjort: Elbilsatsingen i EU svekkes

FIRER PÅ UTSLIPPSKRAV: I dag foreslo EU-kommisjonen at bilindustrien skal få tre år på å innfri utslippskrav for nye biler, i stedet for at de må innfri kravet allerede i 2025. Nå skal forslaget hurtigbehandles av EU-parlamentet og rådet i EU. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Som fryktet gir EU-kommisjonen etter for bilindustriens lobby for svekkede utslippskrav.

I mange år har bilindustrien visst at i 2025 kommer utslippsgrensen for gjennomsnittet av personbiler solgt i EU til å være på 93,6 gram CO2/km.

I dag foreslo EU-kommisjonen i stedet at bilindustrien skal få tre år på å innfri utslippskravet, i stedet for at de må innfri kravet allerede i 2025.

Dermed har bilindustrien fått betydelig gjennomslag for sin langvarige lobbykamp, som elbil.dev08.dekodes.no tidligere skrevet om:

Sterke krefter jobber mot EUs klimaplan for bilbransjen:

Lobbykamp for å forlenge fossil-æraen

Nå skal forslaget hurtigbehandles av EU-parlamentet og rådet i EU.

Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu mener dette vil forsinke overgangen til elbil i Europa, selv om det gjenstår å se hvor stor overgangen blir.

– Både miljøet og forbrukerne er taperne fordi dette vil gi dårligere tilgang på rimelige elbiler, sier Bu.

Bli medlem i dag!

Generalsekretæren i Elbilforeningen mener at svakere utslippskrav for nye biler vil føre til at Europas bilindustri havner lenger bak i konkurransen med Kina om å lage bedre og billigere elbiler.

Hun er også bekymret for signaleffekten dette gir:

– Svekkede og forsinkede miljøkrav i EU vil være en oppmuntring til stadige omkamper, mindre forutsigbare rammevilkår og en lengre vei til en utslippsfri bilpark i Europa.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Miljøstiftelsen Transport & Environment peker på at bilindustrien nå har fått betydelige gjennomslag, og at denne omkampen bør være den siste.

Stiftelsen anslår at endringene vil føre til at bilprodusenter selger opptil 880 000 færre elbiler mellom 2025-2027 enn under det gjeldende utslippskravet – og svekke insentivet til å lansere billigere elbilmodeller.

Les også