Hopp til innhold

Ford Pro-sortimentet med egen patent: Varmepumpe pumper opp rekkevidden

KULDETESTING: Her ble en Ford E-Transit utsatt for kuldetesting i forbindelse med utviklingen av varmepumpeteknologien.

Ved hjelp av en dampinnsprøytet varmepumpeteknologi kan Fords elektriske nyttekjøretøy få opptil 10 prosent mer rekkevidde i kulda.

Den Ford-patenterte varmepumpen kommer som standard på nye E-Transit Custom, E-Tourneo Custom og 2-tonns E-Transit med den største batteripakken.

Teknologien varmer opp kupeen ved å hente varme fra den kalde lufta ute – selv ved temperaturer langt under -10°C.

På denne måten reduseres batteribruken til oppvarming av kupeen, og mer av energien kan brukes til å øke den elektriske rekkevidden.

Kommer til våren – nå kan Ford E-Transit Courier bestilles:

Går i strupen på ID.Buzz

– Mer kostnadseffektivt

Tester Ford har utført skal vise at teknologien kan forbedre den elektriske rekkevidden med mellom 7 og 10 prosent sammenlignet med en tilsvarende modell uten varmepumpe.

– Hver eneste kjørte kilometer mellom ladestoppene betyr mindre nedetid for bedrifter med elektriske varebiler. Vi jakter disse kilometerne for å gjøre bedriftenes elektriske bilflåter mer produktive og kostnadseffektive, sier Fords salgssjef for nyttekjøretøy, Espen Markussen, i en pressemelding.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Henter ut «gratis» varmeenergi

Varmepumper er allerede en populær og energieffektiv metode for å varme opp boliger og kontorlokaler.

Ved hjelp av svært kalde kjølegasser absorberes varme fra omgivelsene rundt, deretter komprimeres disse gassene for å øke temperaturen.

Slik kan en liten mengde elektrisk energi – som driver varmepumpen – brukes til å hente ut en større mengde «gratis» varmeenergi.

Ved å bruke dampinnsprøytning forbedres også effektiviteten ved oppvarming og nedkjøling av kupeen i Fords system.

Når utetemperaturen er over 25°C kan pumpens integrerte kjølesystem også redusere varmen i kupeen, noe som også bidrar til mindre batteribruk til klimaanlegget.

Teknologien har blitt finjustert og testet i nesten to år – i alt fra svært varme spanske somre til kalde -34°C i Norden.

Bli medlem i dag!

Les også