Toyota FT-ME Concept: Supergjerrig mikrobil
24 slike biler skal angivelig bruke like lite strøm som en vanlig elbil. Her har du det vanntette alternativet til el-scooteren.
Toyota har forsket på mikromobilitet i mange år, og det har kommet mange ideer derfra.
Denne gangen har de hentet deler og erfaringer fra forrige sommer-OL i Paris, der de var hovedsponsor for trafikkavvikling.

FT-ME er navnet på konseptet som ble vist under Toyotas Kenshiki Forum, eller Toyotas innsiktsforum, om du vil ha det på norsk.
Liten plass
Bilen er åpenbart ikke ment som familiens bil nummer én.
Den er 2,5 meter lang og ikke bredere enn at to kan stå etter hverandre i samme parkeringslomme, eller tre på tvers. Den tar med andre ord liten plass og er den perfekte bybilen.

Det er heller ikke meningen at du skal eie den. Den er ment som et alternativ til kollektivtransport eller sparkesykler.
Den er perfekt om du skal ta storhandelen, kjøpe en kommode på Ikea, eller rett og slett vil sitte i din egen kokong i drittværet.

Tar man ut passasjersetet, får man et 1,6 meter langt flatt lasterom.
Du leier den som en hvilken som helst annen leiebil eller sparkesykkel, via en app som viser hvor den står, i hvilken tilstand den er i, og hvor du kan hente den.
Regn med å måtte ta bilde av den både når du henter den og når du setter den fra deg.
Resirkulerbar
Knøttet er laget av resirkulerte materialer, og delene skal være enkle å skifte etter hvert som de blir ødelagt.
Parkeringskulturen er som kjent noe hardhendt nedover i Europa, spesielt i Frankrike. Og når du ikke eier den, blir du neppe mer forsiktig.

Lyktene er høyt plassert for å ikke være like sårbare for småkollisjoner, og på grunn av hastigheten er frontlyktene mer for kjørelys å regne enn som skikkelige billykter.
Denne mikrobilen skal uansett kjøres i belyste områder.
14-åringer bak rattet
Noe av grunnen til at Toyota ser på mikrobiler, er at det er et voksende antall nullutslippssoner i europeiske byer.
På kort sikt er det planlagt opptil 1.000 nullutslippssoner, de aller fleste med en tillatt hastighet på 30 km/t.

FT-ME får en toppfart på 45 kilometer i timen og skal gi tilstrekkelig kollisjonssikkerhet for den hastigheten.
Den skal godkjennes som kategori L6, som vil si moped med fire hjul. I flere land vil 14-åringer kunne kjøre den. I Norge må man være 16.
Gjerrig
Toyota har ikke bestemt seg for batteristørrelse, men sier at den skal ha minst 10 mil rekkevidde. De mener at en gjennomsnittstur vil vare mellom fem minutter og en halvtime.

Bilen vil lades på ladestasjoner eller solceller på taket, som vil gi 2,5-3 mil rekkevidde i løpet av en solskinnsdag.
Lav vekt, tynne hjul og en liten motor skal holde forbruket nede. Toyota mener de skal kunne holde 24 slike biler i drift med samme strømforbruk som én elbil.
Oslo er ok
Hva med kulde og varme? Joda, de sier den er klargjort for både air condition og varmeapparat, slik at den blir like bra i varme Spania som i kalde Oslo.
Vi vil tro at en elektrisk frontrute vil være å foretrekke fremfor defroster i vinter-Norge. Og vi venter i spenning på om bilen kommer.
Toyota tror FT-ME vil få en pris mellom 8.000 og 10.000 euro.