Hopp til innhold

Snart slutt på tungekrøll-trøbbel: Toyota dropper «passord-navnene»

TRE NYE: Under årets Kenshiki-forum ser vi skisser av tre nye elbiler som kommer i ikke altfor fjern fremtid. Hva navnene blir, vet vi ikke, men de blir ikke hetende bX-ett eller annet. Foto: Rune M. Nesheim / elbil.dev08.dekodes.no

Mange klarer ikke å si navnet på Toyotaen sin, og skjønner heller ikke hva det betyr. Men nå ligger det an til en slutt på «passord-navnene».

Toyota hadde velklingende navn på bilene sine før i tiden.

Men så startet de forsiktig med bokstavkombinasjoner som verken så bra ut på bakluka eller som rullet særlig godt på tunga.

Det startet med RAV4. Det aksepterte vi greit, selv om et fåtall verken visste eller vet at det er en forkortelse for Rekreational Active Vehicle four wheel drive.

Det med tallet er litt ekstra rart, siden bilen alltid også har vært tilgjengelig med tohjulsdrift. Den utgaven burde logisk sett blitt kalt RAV2.

Toyota vil tilbake på topp og ta tronen fra Tesla – i 2026:

Går for 99 prosent elbilsalg i Norge til neste år

Så kom C-HR. Hvor mange av eierne vet at det står for en Coupe High Rider – og hva er egentlig det?

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

«Jeg skal ha en sånn»

Så kom Toyota på at bZ4X var et glimrende navn for bilen som skulle erstatte den aktive rekreasjonsvogna som noen ganger trekker på fire.

De fleste som går i butikken å skal kjøpe en, peker bare bort på bilen og sier «jeg skal ha en sånn», for å slippe å drite seg ut med tungekrølling.

Både Nissan og Toyota med forsmak på luftige konseptbiler foran Tokyo-messe:

Fra elektrisk Land Cruiser til «Hyper Punk»

Og hva betyr så dette passordet? Jo, «under null D-segment sports- og nyttekjøretøy». Eller sagt på engelsk: Beond Zero size four Sport Utility vehicle.

Meningen var at det skulle komme en serie nullutslippsbiler i forskjellige størrelser. X betyr at det er en SUV, forresten, ikke firehjulstrekk, som mange tror.

For det ville jo vært å gå i samme fella som de gjorde med RAV4.

Går tilbake

Heldigvis har vi lenge hatt Yaris, Corolla (med et opphold der de ville bruke det dølle navnet Auris i stedet), Camry (som en periode ble erstattet med Avensis), Hilux og Land Cruiser.

Nå har Toyota bestemt seg for å droppe passordene og har allerede gjeninnført navnet Urban Cruiser. Den bilen kunne fort blitt hetende bZ2X.

Det ble kjent under Kenshiki-fourmet i Brüssel 6.-7. mars.

– Nye Urban Cruiser og C-HR+, henter frem tradisjonelle og velkjente navn for å gjøre dem umiddelbart gjenkjennelige for kunden, sier Espen Olsen til elbil.dev08.dekodes.no.

Han er den norske PR-sjefen for Toyota.

Olsen kan imidlertid ikke garantere at man aldri får se en bZ igjen. Når vi ser hvordan andre store merker, som Mercedes og Audi, har vinglet med navnestrategi, kan vi godt skjønne han tar sine forbehold.

Det blir uansett spennende å se hvilke bilnavn Toyota drar opp av hatten i årene som kommer.

Det eneste folk kanskje ikke ønsker en gang til, er epidemi-befengte Corona, men ellers er det mange som sikkert ønsker både Celica, Cressida og Crown velkommen tilbake.

Bli medlem i dag!

Les også