Hopp til innhold

Jac E30X – nok en liten billig-elbil til Norge: Fullutstyrt for 260 000 kroner

BLIR BILLIG: Mellom 220 000 og 260 000 kroner må du ut med for Jac E30X. Den fullutstyrte modellen, som dessuten har det største batteriet, er på kampanjepris under lanseringsperioden.

Kinesiske Jac og modellen E30X melder seg på i konkurransen med de andre rimelige elektriske småbilene vi har sett i det siste.

Med en startpris på like under 220 000 kroner, havner den likevel litt over det som per i dag er markedets billigste elbil.

Bilen vi snakker om da, er Dongfengs Nammi Box, som så vidt kryper under 200 000 kroner for billigste variant. Den testet vi her mot Citroën ë-C3, en annen i den lille bølgen av rimelige elektriske småbiler vi ser for tiden:

Vi duelltester Citroën ë-C3 mot Dongfeng Nammi Box:

To nykommere under 250 000 kroner – hvilken er best?

Andre konkurrenter i samme prisområde er Hyundais Inster:

Bli med på vår prøvekjøring av Hyundai Inster:

Utstyrsbombe til lavpris

For ikke å glemme den nye Renault 5:

Prøvekjørt Renault 5 E-Tech Electric:

Moderne retro på sitt beste

Modell nummer to fra Jac i Norge

Etter to år på det norske markedet, lanserer Jac Motors nå altså den kompakte elbilen E30X.

Dette er den første modellen av en ny serie bilmodeller fra Jac som er bygget på en modulær plattform. Plattformen er bygget for å huse fremtidige modeller i forskjellige segmenter – med elektrisk drift på to- eller fire hjul.

Med dimensjonene 4025 mm lengde, 1770 mm bredde og 1560 mm høyde, er E30X en kompakt elbil i B-segmentet.

Akselavstanden er på 2620 mm, og bagasjerom er på 310 liter.

Bilens kan leveres med to forskjellige batterivarianter, enten 41 kWt eller 51,5 kWt, begge med drift på forhjulene.

Her kan du lese hvordan storebroren til den nye Jac-modellen klarte seg i vår test:

Test av Jac e-JS4:

Gjerrig på strømmen, men du ofrer mye

Kommer i tre utgaver

Jac E30X leveres i tre varianter: Pure 40, Pure 50 og Nordic Edition 50.

Innstegsmodellen koster fra 219 900 kroner, og har et batteri på 41 kWt som sørger for en rekkevidde fra 280 km-405 km (WLTP kombinert/urban).

Pure 40 er utstyrt med blant annet skinninteriør, varmepumpe, 12,8″ infotainment skjerm, ryggekamera og varme i forsetene.

Ett hakk opp befinner Pure 50 seg. Den har alt utstyret fra Pure 40, men med et batteri på 51,5 kWt. Dette gir en rekkevidde fra 374 km-524 km (WLTP kombinert/urban).

Pure 50 koster fra 254 900 kroner.

Toppmodellen Nordic Edition 50 har alt utstyr fra Pure 50, i tillegg til en utstyrspakke som skal ha en verdi av 35 000 kroner:

Denne utstyrspakken består blant annet av et panorama-soltak og batteribankfunksjon (V2L), som gjør det mulig å hente ut strøm fra bilen til eksterne elektriske apparater.

SOLTAK: Panorama-soltak er blant det som følger med i potten om du går for toppmodellen til 260 000.

I tillegg får man med oppvarmede og ventilerte forseter, 6- veis elektrisk justerbart førersete, oppgradert stereoanlegg med åtte høyttalere, 15,6″ infotainment skjerm, 360° panorama ryggekamera, stemningsbelysning, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, utvidet filskiftevarsel og kollisjonsvarsel foran.

Som en del av introduksjonen kjører importøren nå i starten en kampanjepris på Nordic Edition-utstyrspakken, som altså betyr at du får den fullutstyrte utgaven fra 259 900 kroner.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Kan prøvekjøres og leveres nå

Alle tre variantene har 136 hestekrefter og en akselerasjon opp til 100 km/t på 7,5 sekunder.

Klimaanlegget i E30X er dessuten utstyrt med varmepumpe som standard.

Hurtiglading går sånn passe hurtig, maksimal hurtigladefart er 70 kilowatt.

Bilen er tilgjengelig for prøvekjøring hos alle norske forhandlere og kan leveres allerede nå, ifølge importør RSA.

Elbil.no kommer med fullstendig test av bilen så snart vi får muligheten.

Bli medlem i dag!

Les også