Får norsk distribusjon via Mitsubishi- og Hongqi-importøren: Nytt elbilmerke på full fart inn i Norge

Kinesiske Changan vil nå prøve å bite seg fast i det norske markedet. Importør Motor-Gruppen tror de snart kommer til å selge opp mot 6000 biler i året.
Bilmerket Changan er Kinas fjerde største bilprodusent og eksporterer til 60 land.
Selskapet har over 80 000 ansatte, har holdt på i førti år, og samarbeider dessuten med Ford og Mazda.
Sist fredag presenterte de sin første modell i Europa, nærmere bestemt i Mainz i Tyskland.
Den heter Deepal S07, og er en elektrisk SUV som er designet ved selskapets designsenter i Torino i Italia.
Mye tyder altså på at selskapet satser skikkelig på Europa, og aller først skal bilmerket prøve seg i Norge, Danmark, Tyskland og Nederland, der lanseringen starter for alvor i sommer.
Målet er å være til stede i minst ti europeiske markeder innen utgangen av 2025, med rundt 100 forhandlere totalt.

De to første modellene lander på rundt 450 000 kroner – de neste blir rimeligere
Det er altså Motor-Gruppen som er Changans partner i Norge, årelang importør av Mitsubishi og de siste årene også for det kinesiske bilmerket Hongqi.
Importøren mener sistnevnte ikke står i direkte konkurranse med Changan, siden Hongqi-prisene starter der Changan-prisene slutter.
I et intervju med Bilbransje24.no forteller konsernsjefen der at Changan vil bli å finne hos et 20-talls forhandlere når den første modellen kommer i august, et antall de så sikter på å doble.
Planen er også å få på plass et showroom i Oslo, slik vi har sett flere eksempler på, særlig fra de kinesiske merkene, de siste årene.
Modellen Deepal S07 er først ut og kommer altså i august. Den får bakhjulsdrift, og etterfølges av den noe mindre firehjulsdrevne Deepal S05, som kommer i oktober.
Begge modellene vil bli priset til rundt 450 000 kroner i Norge, opplyser importøren.
Målet er å selge rundt 1500 biler til neste år, men på sikt regner importøren med å selge mellom fire og seks tusen Changan-modeller årlig i Norge.
Til neste år kommer også modellen S03, som vil havne i en lavere prisklasse, rundt 300 000 kroner.
Senere kommer også Changan-modeller som skal konkurrere blant de aller billigste elbilene som har kommet i det siste – altså i prisklassen rundt 200 000.
Full pott i sikkerhetstest
Første modell er altså S07, som har et 80 kWt litium-ion-batteri som skal gi en rekkevidde på opptil 475 km (WLTP).
Hurtigladingen går litt under middels hurtig, opptil 93 kW. Motoren leverer 217 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Nm.
Dimensjonene på S07 er 1930 mm i bredden, 4750 mm i lengden og 1625 mm i høyden.
Ellers har bilen et stort panoramatak, samt to-sone-klimanlegg som også kan styres fra baksetet.

I tillegg har den augmented reality-head-up-display, 360-graders kamera med transparent understellsvisning og diverse førerassistentsystemer, som inkluderer adaptiv cruisekontroll, filholderassistent, skiltgjenkjenning og automatisk nødbrems.
Modellen har også blir vurdert til fem av fem mulige stjerner av sikkerhetstesterne i Euro NCAP.
Elbil.no kommer tilbake med en test av bilen så fort vi får muligheten.