Staten snudde om firmabilskatt: Emil fikk kontrabeskjed

Etter å først ha fått medhold, fikk firmabileier Emil Lysø kontrabeskjeden: Skatteetaten ombestemte seg. Nå tas problematikken opp på Stortinget.
Emil Lysø ble fordelsbeskattet for nesten 134 000 kroner. Han jobber som selger og disponerer firmabil som han også benytter privat.
Privat bruk av firmabil skal beskattes etter prinsippet om naturalytelser i arbeidsforhold, altså reell markedsverdi. Dette fastslår Skatteloven.
Lysø klagde, la til grunn faktiske kostnader og fikk medhold hos Skatteetaten.
Fordelen hans ble redusert med over 60 000 kroner, og Lysø skulle få tilbake 26 000 kroner på skatten for 2023.
Skuffende kontrabeskjed
I desember 2024 fikk Lysø kontrabeskjed fra Skatteetaten.
Klagen hans ble ikke tatt til følge likevel. Skatteetaten forholdt seg til standardregelen, ikke til kostnadene Lysø ville hatt dersom bilen var hans egen.
– Det gikk fra glede til skuffelse. For meg er dette mye penger, sier Emil Lysø.
Hjelper medlemmer med firmabil
Mye har likevel skjedd etter at hele saken til Lysø ble endret. Etter at Lysø først fikk medhold, oppfordret Elbilforeningen medlemmer med firmabil som brukes privat, til å gjøre det samme.
– Vi har hjulpet medlemmer som ønsket å rette på skatten, sier Sveinung Kvalø, seniorrådgiver i Elbilforeningen.
Det resulterte i over 200 medlemshenvendelser om firmabilbeskatning, og Kvalø har beregnet skatten for 93 av disse.
– Det viser seg at standardregelen gir hele 61 000 kroner høyere kostnader enn faktiske kostnader for bilhold, sier Kvalø.

Beregningene sammenligner firmabilbeskatningen med OFVs beregnede kostnader for bilhold, og viser at elbilistene med firmabil typisk har betalt 25 000 kroner for mye i skatt.
– Emil Lysøs sak har virkelig gitt noen aha-opplevelser. Det er på høy tid at det skjer noe med denne overbeskatningen, slik at de som har valgt elbil som firmabil kan oppleve at det lønner seg, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
– Beregningsgrunnlaget for fordelsbeskatningen er utdatert og reflekterer ikke dagens kostnadsbilde for bilhold. Beskatningen tar heller ikke hensyn til at lading er langt billigere enn drivstoffkostnader. Man ender opp med å skatte for fordeler man ikke får, sier Bu.
Stortinget tar saken
Nå blir den urettferdige firmabilbeskatningen sak på Stortinget, etter påtrykk fra både Norges bilbransjeforbund og Elbilforeningen:
Fremskrittspartiet har nemlig fremmet et forslag der de ber om full gjennomgang av firmabilbeskatningen.
De ber om at satser og skattegrunnlag i standardregelen samsvarer med faktiske kostnader for bilhold.
– Vi heier på FrP her og håper det blir flertall for en full gjennomgang, for her trengs det endringer, sier Bu.
Elbil.no kommer tilbake til denne saken når Stortinget har tatt stilling til Fremskrittspartiets forslag.