Økte fossilbilavgifter fra 1. april: Ingen aprilspøk for ladbare hybrider

Nå blir det alvor for dette fossile innslaget i nybilsalget: Fra første april blir ladbare hybridbiler dyrere.
Da Stortinget i fjor forhandlet ferdig statsbudsjettet for 2025, ble det siste grepet for å realisere målet om et helelektrisk nybilmarked i 2025 klart:
Ladbare hybridbiler fra første april mister sine gunstige fradrag i engangsavgiften for nye biler.
– For nye ladbare hybrider er det nok nå over og ut. De får i gjennomsnitt over 45 000 kroner i økt avgift, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Elbilforeningen.
Avgiftene på andre nye fossilbiler øker også, men ikke like mye, i gjennomsnitt 14.500 kroner. Dette skjer fordi man reduserer innslagspunktet for CO2-komponenten i engangsavgiften til 60 gram per per kilometer.
– Med disse avgiftsendringene tar man enda et steg mot totalt nullutslipp i det norske nybilsalget, sier Berge.
Siste krampetrekninger for fossilhungrige
Elbilandelen i bilsalget i årets to første måneder har vært på 95,3 prosent. Nå i mars er det ventet at noen ønsket å sikre seg bil med fossilmotor før avgiftsøkningen trår i kraft.
Tross dette melder NRK at bilforhandlere ikke merker noen økt etterspørsel fra forbrukere i forkant av avgiftsøkningen.
Noe kan likevel tyde på et lite oppsving den siste uken i mars.
Andelen ladbare hybrider i registreringstallene 27. mars var på hele 22,6 prosent, melder nettstedet Bilnytt, som igjen baserer seg på tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Bilnytt viser til at Mitsubishi akkurat rekker å registrere en del eksemplarer av sin hybbridmodell Outlander før avgiftsøkningen.
– Avgiftsendringer gir alltid utslag i bilsalget, men dette er en midlertidig effekt som mest av alt viser at avgiftsendringer kommer til å fungere, sier Unni Berge.
Hun forventer derfor at elbilandelen får seg et oppsving i andre kvartal i år.
Vinker farvel til hybridteknologien
– Nå satser vi på at avgiftsendringen 1. april setter en stopper for biler med utslipp, sier Berge.

Berge ser ingen grunn til å forsvare ladbare hybridbiler som en del av den nye norske bilparken.
Hun viser til at ladbare hybrider går på strøm i gjennomsnitt kun halvparten av tiden, ifølge en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
– Og noen ladbare hybrider går jo aldri på strøm, og da har de svært høye utslipp fordi de er tunge med sine to motorer. De kan derfor ikke regnes som et godt klimaalternativ til elbil, sier Berge.
Hun mener det er all grunn til å berømme regjering og Storting for at de har stått ved målsettingen om å tilrettelegge for 2025-målet om kun utslippsfrie personbiler i nybilsalget.
– Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger.