Hopp til innhold

Stortinget diskuterer elektriske varebiler og lastebiler: Åtte forslag for å nå salgsmålene

Kvinne lader elvarebil
VIL NÅ MÅLENE: Sosialistisk Venstreparti la nylig frem en rekke forslag for å nå salgsmålene for elektriske vare- og lastebiler. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no.

SV fremmer nå på Stortinget flere forslag for å øke salget av elektriske vare- og lastebiler.

«Stortinget har satt mål om at alle nye lette varebiler skal være elektriske i 2025, og at alle nye tunge varebiler skal være elektriske i 2030. I 2030 skal alle nye lastebiler være elektriske eller gå på biogass. Disse målene ligger Norge ikke an til å nå.»

Dette skriver SV i Stortings-forslaget som ble fremsatt i Stortinget 2. april. De mener det må tilrettelegges bedre for at salgsmålene skal nås.

Tilbakegang i 2024

Etter en oppsving for elektriske nyttekjøretøy i 2023, ble 2024 et dårlig år. Salgsandelen for elektriske varebiler endte på 29,6 prosent av nybilsalget – en nedgang på 1,3 prosentpoeng fra året før.

For elektriske lastebiler endte salgsandelen på 12,6 prosent, noe som var en økning på kun 0,3 prosentpoeng fra 2023. Samtidig gikk antallet solgte elektriske lastebiler faktisk ned.

Elbil.no skrev en sak om disse tallene i januar:

Nedgang for elektriske vare- og lastebiler i 2024:

Slår alarm om satsingen på elektriske nyttekjøretøy

Og selv om salget har tatt seg litt opp første kvartal i år, så er det langt igjen til målene som er satt.

Vil bruke både pisk og gulrot for varebilene

SVs forslag for å øke salgsandelene er en miks av ulike virkemidler. De foreslår blant annet at det skal bli dyrere å kjøpe fossile varebiler ved at satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften økes med 50 prosent.

Samtidig ønsker de at alle elektriske varebiler skal få fritak for den årlige trafikkforsikringsavgiften.

Som et ekstra trekkplaster for bedrifter som velger elvarebiler, foreslår SV et nasjonalt bompengefritak fram til minst 2030, slik elektriske lastebiler allerede har i dag.

Bli medlem i dag!

Det offentlige må prioritere nullutslipp

SV håper å få med seg stortingsflertallet på krav om at offentlige skal kreve at både varer og tjenester blir levert med nullutslippskjøretøy.

Det er allerede flere byer, blant annet Oslo og Trondheim, som krever nullutslipp i sine offentlige anskaffelser. Nå forslår altså partiet at dette blir et nasjonalt krav.

De mener også at alle lastebiler som kjøpes inn av det offentlige, må være nullutslipp.

Flere næringsaktører har pekt på at det offentlige tidvis dropper å stille miljøkrav:

Trafikkskole som tilbyr tungbilopplæring «straffet» for klimasatsing:

Investerte millioner i nullutslipps­tiltak – så droppet staten miljø­prioritering

Lading for tunge kjøretøy

SV viser til at det kreves god infrastruktur for lading, dersom overgangen til elektriske lastebiler skal skyte fart i hele landet.

De foreslår derfor nye støtteordninger gjennom Enova, for å gjøre det lettere for mindre aktører å etablere ladeinfrastruktur.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Det kan også være aktuelt å støtte ladeløsninger med batterier i områder med lite effekt i strømnettet.

SV ønsker også fortgang i saksbehandlingen av hurtigladere for tungtransporten og at lastebillading skal fritas fra effekttariffen.

Forslagene skal mest sannsynlig behandles i Stortinget i løpet av våren eller forsommeren.

Les også