Inspirert av Norge? Volvo lanserer egen mobil ladestasjon

Volvo elektrifiserer både person- og tungtransport. Nå slipper de også sin egen mobile ladestasjon for steder med dårlig ladeinfrastruktur.
En ladestasjon som kan flytte på seg kan være en god idé på flere måter.
Hvis ikke strømnettet strekker til eller det ikke er lønnsomt å bygge ut en dyr ladestasjon fra bunnen av, hvorfor ikke bare hente inn en midlertidig der behovet melder seg?
Dette er et kjent konsept, som blant annet norske Elywhere og Skagerak Energi allerede har produsert i noen år:
Praktisk for anleggsbransjen
Men nå lanserer altså Volvo sin egen løsning.
Volvos ladestasjon PU500 kommer med et innebygget batteri på mellom 450-540 kWt. Hele stasjonen veier 7,5 tonn.
Med fulladet batteripakke mener Volvo det skal være nok til å lade tre lastebiler eller tjue personbiler i løpet av en dag.
Stasjonen kan operere både med og uten en tilkobling til lokalt strømnett, noe som gjør den nyttig for blant annet bygg- og anleggsbransjen, hvor det ikke alltid er så lett å få stabil tilgang til strøm.
Volvo sier også at man skal kunne lade stasjonen opp – selv med en svak tilkobling til strømnettet.
Den skal også kunne lade mer enn bare kjøretøy, ifølge Niklas Thulin, sjef for BESS-produkter (Battery Energy Storage Systems) i Volvo Energy:
– Med en integrert CCS2-lader er PU500 designet for å fungere med alle merker av elektrisk utstyr, lastebiler og personbiler. Dette sikrer at uansett hva slags type elektrisk kjøretøy eller maskin du er avhengig av, kan PU500 gi den strømmen du trenger, noe som gjør den til en fleksibel løsning for ethvert sted eller område med begrenset strømnett.
