Bensinstasjon til høyre lå der i 65 år: Hurtigladerne tok over – det ga FpU-lederen «fylleangst»

Etter 65 år med bensinpumper på Marienlyst, raser FpU-leder Simen Velle over at fossilbilene prioriteres bort.
I går åpnet «pumpene» på St1 sin nye ladestasjon i Suhms gate på Marienlyst i Oslo etter lengre tids ombygging.
Den tidligere Shell-stasjonen like ved NRK-bygget har eksistert i 65 år og er Norges – og kanskje Nordens – første helombygde stasjon hvor alle de tradisjonelle bensin- og dieselpumpene er erstattet med hurtigladere.

Ordføreren: – Trenger flere slike initiativer
Stasjonen ble etablert i 1960, og dette året var det registrert i overkant av 200.000 private biler i Norge.
Dette tallet har nå økt til nærmere tre millioner. Samtidig har bilparken endret seg enormt de siste årene.
Fra å være helt fraværende, består nå bilparken i Norge av nærmere 30 prosent elbiler.
Dette gir også et nytt marked for de tradisjonelle bensinstasjonene, som i dag mer korrekt omtales som energistasjoner.
– Den oppgraderte stasjonen på Marienlyst er et godt eksempel på hvordan vi kan kombinere miljøvennlig utvikling med praktiske løsninger. Som elbilhovedstad trenger Oslo flere slike initiativer – som både hjelper til med å kutte utslipp samt bidra til å gjøre hverdagen enklere for byens befolkning og næringsliv.
Det uttaler Oslo-ordfører Anne Lindboe (H), som sto for den offisielle åpningen torsdag formiddag, i en pressemelding fra St1.

Men nettopp det at ordføreren var til stede på åpningen, fikk FpU-leder Simen Velle til å se rødt.
Frp til pumpene mot Oslo-ordføreren – som kontrer med at partiet har «fylleangst»
Simen Velle inviterte like godt VG opp på stasjonen på Majorstua for å rase fra seg i avisa.
I en likevel ganske munter artikkel om den «bensinfrie bensinstasjonen», får Lindboe så ordførerhatten passer av Velle, som mener hun aldri burde vært til stede på åpningen.
– Stasjonen må selvfølgelig få gjøre som den vil, men jeg reagerer veldig på at ordføreren i Oslo tar turen opp på en bensinstasjon som nå legger ned tilbudet for halvparten av bilparken i Oslo, sier han til VG.
Til det svarer Oslo-ordføreren dette:
– Hvis Frp er engstelig for at det ikke skal være mulig å tanke bilen i Oslo, lider de av en veldig spesiell form for «fylleangst».
Hun fortsetter:
– Vi heier på alle private aktører som investerer og bidrar til at det blir enklere for privatpersoner, håndverkere og drosjesjåfører å lade bilen. Det er spesielt viktig i en del av byen der folk bor i leilighet og ikke kan lade bilen hjemme, sier hun.

– Spent på hvordan kundene mottar dette tilbudet
Og mens debatten går så busta fyker, tar en av «gjerningspersonene» det hele med stor ro.
– Vi har de siste årene fjernet mange bensin- og dieselpumper på våre St1-stasjoner rundt om i landet og erstattet dem med hurtigladere, men dette er første gang vi fjerner alle og står igjen med lading, bilvask og butikk, sier retaildirektør i St1, Anita Sørlundsengen.
– Vi er selvsagt spente på hvordan kundene våre mottar dette tilbudet, men vi ville ikke gjort det med mindre vi har tro på at det vil lykkes. Stasjonen har vært en populær destinasjon i 65 år, og det er ikke tvil om at tettheten av elbiler, og ikke minst taxier i dette området er stor, sier hun.
St1 er i disse dager i full gang med å omprofilere alle stasjonene i Norge fra merkevaren Shell til merkevaren St1.
Halvannen uke inn i omprofileringen er nå fem av nærmere 300 stasjoner ferdig.
Elbilforeningen: – Kraftfullt symbol
Også vi i Norsk elbilforening er naturlig nok begeistret for omleggingen, og ser viktigheten av markedsaktører rettet mot bilistmarkedet tilrettelegger mer og mer for elbileierne.
– Når en sentral og kjent bensinstasjon i Oslo velger å fjerne alle bensinpumpene og satse fullt på lading av elbiler, blir det et kraftfullt og synlig symbol på den transformasjonen vi har fått til i Norge, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.