Foreslår å gjenåpne kollektivfeltet på E18 mellom Holmen og Sandvika: Godt nytt for samkjørende elbilister

Forslaget fra regjeringen og Vegvesenet skal nå på høring. Går det veien, kan elbilister med minst to passasjerer om bord benytte kollektivfeltet mellom Holmen og Sandvika.
Dette meldte Samferdselsdepartementet i en pressemelding fredag 11. april.
Bakteppet er som kjent stengningen av Ring 1, som har gitt store utfordringer og skapt masse køer i trafikken – og aller mest vest for Oslo.
Forslaget som nå skal på en kjapp høring, er enda et forsøk på å løse litt opp i denne floken.
For noen måneder siden ble flere kollektivfelt i området gjenåpnet for elbilister, samkjørende eller ei – men bare i helgene:
«Tungtrafikkfelt» mellom Asker–Holmen, så samkjørende elbilister i kollektivfeltet Holmen–Sandvika
– Statens vegvesen foreslår nå å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Samtidig foreslås det å teste samkjøring for elbil med minst to passasjerer på strekningen fra Holmen og til Sandvika, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.
Bakgrunnen for det litt krøkkete forslaget, er at det er gjort en vurdering av muligheten for å etablere et tungtrafikkfelt på E18 for buss og lastebil over 7,5 tonn.
– Basert på vurderingen som er gjort foreslår Vegvesenet å etablere tungtrafikkfelt på den tre kilometer lange strekningen på E18 mellom Asker – Holmen, noe som vil gi en betydelig fremkommelighets-forbedring for tungtrafikken på denne strekningen. Hensynet til trafikksikkerhet må veie tyngst, og vegvesenet anbefaler ikke et tilsvarende tungtrafikkfelt mellom Holmen og Slependen, da eksisterende kollektivfelt der er for smalt, sier Nygård.
– I stedet foreslås det å teste ut samkjøring for elbil med minst to passasjerer på den 3,4 kilometer lange strekningen fra Holmen inn mot Sandvika, fortsetter samferdselsministeren.
Burde vært samkjøring med elbil også på strekningen Asker-Holmen
Det siste reagerer Ebilforeningen på:
– Det er bra at kollektivfeltet fra Holmen til Sandvika åpnes for elbiler med passasjerer, men ministeren burde lyttet til Elbilforeningen og kommunene, og også åpnet opp for samkjørende elbilister på strekningen fra Asker, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
Hun mener det ikke henger på greip at samferdselsministeren istedenfor velger å gi fossile lastebiler et eget tungbilfelt på strekningen Asker-Holmen:
– Tungbilfeltene på E6 nord, og øst for Oslo, brukes tilsynelatende ikke. De er tomme, mens tungtransporten bruker de øvrige feltene. Vi frykter at det samme vil skje på E18, sier hun.
Den 25. april meldte NRK og flere andre medier at samferdselsministeren sier endelig nei til kommunene Asker og Bærum sitt ønske om full gjenåpning av kollektivfeltene for elbiler.
– Jeg er bekymret for at folk i arbeidslivet ikke orker å stå i disse køene lenger, sa Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) da.
Dette har Elbilforeningen foreslått
Forslaget om at samkjørende elbilister bør få tilgang til kollektivfeltet, var derimot Elbilforeningen først ute med.
Elbilforeningen la nemlig tidlig fram tre forslag:
- Tillat elbiler med minimum to passasjerer
- Tillat elektriske nyttekjøretøy (varebiler og lastebiler)
- Tillat kjøring med elbil i kollektivfeltet i helgene
Det var også Elbilforeningen som foreslo at elbiler måtte få slippe til i helgene i på innfartsårene rundt hovedstaden.
– Disse tiltakene vil både sikre bedre trafikkflyt og fremme raskere innfasing av elektriske kjøretøy, sa generalsekretær Christina Bu i forbindelse med forslagene den gang.
Elbilforeningen har også sendt høring på hvordan de generelle reglene for kollektivfelt og elbiler bør være i fremtiden. Det kan du lese om her:
På høring like etter påske
Forslagene til tungtrafikkfelt Asker–Holmen og samkjøringsfelt Holmen–Sandvika vil bli sendt på høring så snart som mulig etter påske, melder Samferdselsdepartementet.
Parallelt med dette forslaget, er også et forslag om å tillate nullutslippslastebiler og -varebiler i kollektivfeltet nå på høring.
De nye kjørefeltene vil åpnes for trafikk i løpet av sommeren 2025 dersom alt går som regjeringen ønsker.
Det er altså fra en eller annen gang i sommer det ligger an til å åpnes for samkjørende elbilister på strekningen mellom Holmen og Sandvika.