Hopp til innhold

Nio lanserer billig-merket Firefly i Europa: Kommer til Norge først – starter på 280 000,-

FIREFLY: Kinesiske Nio introduserer nå sitt nye undermerke Firefly i Europa, med Norge og Nederland som første lanseringsmarkeder. Første og foreløpig eneste modell, den rimelige Firefly EV, starter ballet.

Det blir stadig flere rimelige, kompakte elbiler i markedet. Firefly er Nios billig-alternativ, og første modell ut vil snart kunne ses på norske veier.

Det kinesiske bilmerket Nio introduserer nå sitt nye undermerke Firefly i Europa – som de av sikkert ubegripelig fiffige grunner selv skriver med liten f – i hvert fall i pressemeldingen.

Der leser vi at Nio vil avduke bilen for publikum på Autopia i Stavanger 25. april.

Norge, samt Nederland, er nemlig første land ut for modellen som har produksjonsstart i kina nå i april.

Prøvekjøring for pressen starter allerede i juli, så alt ligger til rette for at vi får levert en grundig test av bilen i løpet av sommeren.

FIREFLY EV: Denne kompakte elbilen skal forsøke å trenge seg inn i det norske markedet i løpet av sommeren og høsten.

«Skreddersydd for det norske markedet»

Den første modellen, som bærer samme navn som merket, er en helelektrisk femseter i det såkalte B-segmentet.

Firefly er designet i München, teknologisk utviklet i Berlin og Oxford, og bygget på ingeniørkompetanse fra Shanghai.

Med sin størrelse på 4,0 meter i lengden og 1,88 meter i bredden, og en akselavstand på 2,6 meter, tilbyr den ifølge Nio selv klasseledende innvendig plass.

Modellen, som ifølge Nio er «skreddersydd for det norske markedet», går dermed rett i strupen på nye, rimelige elbilmodeller i dette segmentet, som Hyundais Inster, de kommende billigbilene fra Volkswagen og Dongfengs Nammi Box, for å nevne noen.

Bagasjerommet rommer 404 liter og kan utvides til 1 253 liter med nedfelt baksete.

I tillegg har bilen et av markedets største frunker, altså bagasjerom foran, på 92 liter. Det betyr totalt 1 345 liter lagringskapasitet.

Standardgarantien på Firefly er 5 år / 150 000 km for bilen – og 8 år / 160 000 km for batteriet.

HVOR ER LUMO? I Nios biler ser man den digitale assistenten på dashbordet. Den tilsvarende Lumo hos Firefly dukker kanskje opp på skjermen i stedet.

Lumo – «kusina» til Nomi

Bilen har 13,2” berøringsskjerm, 6” digitalt instrumentpanel, og 14 høyttalere med Dolby Atmos – som kommer som standard i begge utstyrsversjonene som blir tilgjengelig.

Systemet støtter blindkontroll-gester der føreren kan justere temperatur, lyd og vifte med fingersveip uten å se på skjermen.

Brukeren kan også styre bilen via mobilapp, inkludert digital nøkkel og fjernfunksjoner.

Assistenten Lumo, som er en digital kusine av den tilsvarende assitenten Nomi i Nio-bilene, gir stemmestyring av over 86 prosent av bilens funksjoner.

Firefly kommer med Apple CarPlay og får Android Auto via over nettet-oppdatering (OTA – over the air).

Passe rask hurtiglading, ok rekkevidde

Firefly har bakhjulsdrift, en 105 kW permanentmagnetmotor (143 hk) og 200 Nm dreiemoment.

0–100 km/t går på 8,1 sekunder, og toppfarten er 150 km/t.

Batteriet er et 41,2 kilowattimers LFP (litium-jernfosfat) med 330 km WLTP-rekkevidde, og opp til 470 km ved bykjøring.

Hurtiglading skjer med en ladehastighet inntil 100 kW (10–80 prosent på 29 minutter) eller på ladeboks hjemme med 7 eller 11 kW.

I tillegg har bilen batteribank/V2L-funksjon for strømuttak.

Et integrert ladeplanleggingssystem navigerer brukeren til ladestasjoner fra ønsket hurtigladeselskap, med støtte for over én million ladepunkter i Europa.

LASTEPLASS: Bagasjerommet rommer 404 liter og kan utvides til 1 253 liter med nedfelt baksete. I tillegg har bilen en romslig frunk.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Satser på fem stjerner i Euro NCAP

Bilen har syv kollisjonsputer som standard, inkludert senterairbag og lange sidegardiner.

Totalt er 24 avanserte førerstøtte- og sikkerhetssystemer standardutstyr, inkludert:

I tillegg har bilen isofix-fester i baksetet, og Nio skriver i pressemeldingen at de satser på full pott i sikkerhetstesten fra Euro NCAP når den foreligger.

Polestar 3 fikk super-score for barn i sikkerhetstest:

– Fortjener anerkjennelse for å sette en ny standard

To utstyrsmodeller

Ved lansering tilbys modellen Select, med oppvarmede seter og ratt, 18″ felger, stoff/PU-seter og komplett digital- og sikkerhetspakke.

Det er denne utgaven som får en startpris på 280 000 kroner.

Kort tid etter følger Comfort, som byr på ventilerte massasjeseter, elektrisk bakluke, panoramatak, trådløs lading og mikrofiberinteriør.

Totalt kan kundene velge mellom 40 kombinasjoner basert på to utstyrsversjoner, fem eksteriørfarger, to interiørtema og to ladealternativer.

Firefly vil i løpet av året kunne ses i:

Bestillinger åpner i tredje kvartal 2025, med prøvekjøring i løpet av sommeren og de første leveransene til høsten. 

Bli medlem i dag!

Les også