Hopp til innhold

Forsikringsselskap melder: Oftere sprekk i ruta for elbiler

FORT GJORT: For hvert år som går øker antall steinsprutskader betraktelig, ifølge norske forsikringsselskaper. Foto: Fremtind.

Forsikringsselskapet Fremtind melder om stor økning i steinsprutskader på norske biler. Elbiler topper statistikken deres.

Flere norske bilister får seg en rose i ruta nå enn før. Forsikringsselskapet Fremtind behandlet 50 000 glasskader i fjor. Det er ny rekord og en økning på 19 prosent fra året før.

Tidligere har Finans Norge meldt om at norske forsikringsselskap totalt dekket 318 539 slike skader i 2024, noe som er en økning på 2,5 prosent fra 2023.

Tre ganger så høy risiko i Oslo som i Vestland fylke:

Dette gjør du ved steinsprut-skader

Fremtind mener de har forklaringen på det.

Tynnere ruter

– Det er tredje året vi ser en skaderekord som følge av steinsprut. Og tallene våre viser en betydelig høyere andel glasskader på elbiler enn på fossilbiler, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Ifølge Hofstad-Nielsen kommer dette av at elbilprodusentene i jakt på bedre rekkevidde sparer vekt med tynnere glass – i tillegg til at glassflatene jevnt over har blitt større.

ØKER: Skadeforebygger hos Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen, forteller at flere norske bilister får skader i ruta nå enn før.

– Det betyr at alle vi som kjører elbil, bør være ekstra oppmerksomme på å holde god avstand til bilen foran, sørge for å ha et steinsprutplaster i bilen, og ikke minst, at vi fikser små steinsprutskader raskt, sier hun.

Hun forteller også at uansett om man kjører elektrisk eller fossilt, så bruker bilister flest for lang tid på gjøre noe med glasskader.

I gjennomsnitt går det 15 dager før skaden blir fikset.

– Hvis du er treg med å reparere en steinsprutskade, kan skaden i ruta sprekke opp og hele glasset må byttes. Husk også at hvis du reparerer skaden med en gang, er det gratis for deg. Om ruten må skiftes, må du betale egenandel. Vi kan derfor ikke få understreket nok hvor viktig det er at skadene repareres så fort som mulig før den sprekker opp, sier Hofstad-Nielsen.

Bli medlem i dag!

Dyrere

I tillegg til hyppigere skader, forteller hun at kostnadene i forbindelse med disse skadene har økt betraktelig med nyere biler.

– Dagens frontruter er fylt med teknologi som varmetråder, filvarsler, sensorer og head-up-display. Det gjør at det koster mye mer å måtte skifte en rute nå, enn for fem-ti år siden, avslutter Hofstad-Nielsen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Fremtinds råd

  • De fleste glasskader kommer av dårlige veier med grus og små steiner. De fester seg til dekkene og treffer bilen som kommer bak eller møter deg. Montering av skvettlapper er derfor er lurt tips. Det kan forebygge mange skader.
  • Ha alltid et steinsprutplaster liggende i bilen. Du kan få steinsprutplaster gratis hos de fleste bilglasskjeder og merkeforhandlere.
  • Hvis du får steinsprut, bør du dekke den til med teip så fort som mulig. En ubeskyttet sprekk fylles av skitt, og det kan gjøre det umulig å reparere den på et senere tidspunkt.

Les også