Hopp til innhold

Oppgradert Citroën ë-C5 Aircross: Over 500 km til under 400k

SACRÉ VERT! Citroën ë-C5 Aircross har vokst og fått et barskere utseende – men i en knæsj grønnfarge som kan få selv franskmennene til å sette baguetten i halsen. Alle foto: Citroën / Stellantis

Citroën gjenføder ë-C5 Aircross – nå med rekkevidde, størrelse og (sannsynligvis) pris som tar «inner’n» på konkurrentene.

Under det kantete, men aerodynamisk slipte karosseriet skjuler det seg nå et valg mellom såkalt mildhybrid, ladbar hybrid og – for første gang – en helelektrisk ë-C5 Aircross.

Det er selvsagt sistnevnte som er aktuell for Norge.

Citröen lover at alt fremdeles handler om «velvære i kupéen», og at både seter, fjæring og støyisolasjon er pusset på for å holde svigermor i dvale hele veien til hytta.

Og hytta – den kan fint ligge et godt stykke unna, for Citroën melder en WLTP-rekkevidde på opptil 680 kilometer.

Og i tilfelle strømbrudd, når du ankommer er nye ë-C5 Aircross er også forberedt for såkalt batteribank-funskjon (V2L/Vehicle-to-Load)-funksjon, som lar bilen fungere som en strømkilde for elektrisk utstyr. 

STØRRE SKJERM: En ny 13-tommers vertikal «waterfall» berøringsskjerm er plassert høyere på dashbordet for bedre ergonomi, og gir direkte tilgang til klimakontroller.  ë-C5 Aircross støtter også trådløs tilkobling av to smarttelefoner samtidig via Apple CarPlay og Android Auto. 

Felles plattform

Den nye generasjonen bygger på Stellantis-konsernets STLA Medium-plattform, samme basis som Peugeot 3008 og Opel Grandland.

Med andre ord en mellomstor SUV som konkurrerer i størrelse med biler som Volkswagen ID.4, Volvo EX40 og Zeekr X.

Citroën sier selv i en pressemelding at plattformen skal gi «frihet og sinnsro» – litt som en ferietur uten unger, altså.

VOKST FORBI KONKURRENTENE: Citroën ë-C5 Aircross holder fortsatt på mellomstor-merkelappen – selv om målebåndet forteller en helt annen historie.

Citroën har utvidet akselavstanden til 2 784 mm – 60 mm mer enn på forrige C5 Aircross.

Bilen måler nå 4 652 mm i lengde (+150 mm) og 1 902 mm i bredde.

Sammenlignet med konkurrentene ser det slik ut:

Størst blant konkurrentene, men fortsatt et stykke opp til Tesla Model Y, som riktignok er i en annen pris- og størrelsesklasse.

Det betyr mer plass i alle retninger, flatt gulv og bagasjerom på 565 liter (1668 med bakseter nedfelt) – som dermed ikke forutsetter Tetris-eksamen for å svelge en barnevogn.

ROMSLIG: Med 60 mm ekstra akselavstand kan baksetepassasjerene strekke ut beina – og kanskje dele en baguette uten å slåss om plassen. Takhøyden har også vokst med 68 mm.

To batteripakker

Det finnes to batteripakker å velge mellom her – en «standard range» og en «extended».

Begge variantene driver kun forhjulene. Peugeot-søskenet 3008 får beholde firehjulsdriften, til Citroëns store «c’est la vie».

Folkelig frapris

Kupeen byr fortsatt på tre enkeltseter bak, delt 40/20/40 – alle skyv- og nedfellbare, og ryggstøttene kan vinkles mellom 21 og 33 grader.

Infotainment-skjermen har vokst og Citroën har rykket systemet opp i skyen, slik at bilen nå planlegger ladepauser med innebygd ruteassistent, blant annet.

Skoda Elroq RS kan bestilles og startprisen er klar:

Dette koster Skodas raskeste noensinne

Produksjonen starter i Rennes-fabrikken i Frankrike i løpet av sommeren, og bilen ventes på norske veier i andre halvår 2025.

Prisene er ikke helt klare ennå, men Citroën i Norge opplyser til elbil.dev08.dekodes.no at de sikter på en startpris under 400 000 kroner.

Men dette vil sannsynligvis bare gjelde for versjonen med den minste batteripakka – som likevel har en WLPT-rekkevidde på 520 kilometer – versus 680 kilometer for utgaven med det største batteriet.

PS: Denne saken oppdateres med de norske prisene så snart Citroën slipper flere detaljer.

Bli medlem i dag!

Les også