Har gått forbi Nissan Leaf: Nå er dette den aller vanligste bilmodellen på norske veier

Tesla-skam eller ei: Model Y er uansett den bilmodellen det er flest av i Norge nå.
I løpet av mars 2025 overtok Tesla Model Y ledertrøya fra Nissan Leaf som Norges vanligste bilmodell.
I høst kunne vi melde at det var Nissan Leaf som hadde denne statusen, med Model Y i friskt driv på oppløpssiden:
Ved utgangen av forrige måned var imidlertid Model Y på topp.
Det er nå fire helelektriske modeller på topp 10-lista over de vanligste bilmodellene på norske veier:
Modell | Antall biler | |
1 | Tesla Model Y | 68 378 |
2 | Toyota RAV4 | 67 486 |
3 | Nissan Leaf | 67 181 |
4 | Volkswagen Golf | 66 146 |
5 | Toyota Yaris | 57 220 |
6 | Tesla Model 3 | 47 329 |
7 | Skoda Octavia | 41 957 |
8 | Volkswagen e-Golf | 41 956 |
9 | Toyota Auris | 40 507 |
10 | Volvo XC60 | 38 170 |
Nullrente-kampanje kan sette ny fart i Model Y-salget
Tesla Model Y er for øvrig også mest solgte bilmodell så langt april, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Per 27. april er det registrert 549 nye Model Y, og det kan fort bli enda flere innen måneden straks er over.
Ikke minst siden Tesla sent i forrige uke lanserte en nullrentekampanje på den nye Model Y-utgaven i Long Range-versjon med firehjulsdrift.
Kampanjen innebærer null prosent nominell flytende rente første tre år – men Tesla skriver at «Du må hente kjøretøyet innen 7 dager etter at kjøretøyet blir tilgjengelig for å dra nytte av dette tilbudet. Finansiering er kun tilgjengelig så lenge beholdningen rekker.»
Men bilmerket legger til dette:
«Dersom leveringstidspunktet forskyves på grunn av forhold innenfor vår kontroll, vil du fremdeles ha krav på kampanjerenten ved å ta levering på første tilgjengelige dato for levering.»
Samtidig selger de også restlageret av «gamle» Model Y og lokker blant annet med to års gratis lading hos Tesla og rentekampanje også her.
Så gjenstår det å se hvor mange som lar seg friste av Teslas siste kampanjer i en tid hvor flere andre bilmerker også har prøvd seg med kampanjer som frir til Tesla-skepsisen mange føler som følge av Elon Musks politiske krumspring den siste tiden.
For øvrig er i øyeblikket drøyt 28 prosent av alle biler i Norge helelektriske.
Men med snart 100 prosent elbilandel i nybilsalget, er det bare et spørsmål om tid før alle fossilbiler ryker ut.