Nio ES8 med etterlengtet oppdatering: Denne funksjonen bør alle elbiler ha
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi har savnet mulighet for manuell oppvarming av batteriet før lading. Nio ES8 har fått denne løsningen etter en nylig oppgradering.
Du kjenner kanskje følelsen? Det er 20 blå på gradestokken, batteriet trenger påfyll, og du ruller inn til en hurtig- eller lynladestasjon.
Du kobler til. Responsen fra bilen er ikke helt den du skulle ønske. Ladingen går sakte, fordi batteriet trenger tid på å få opp tempen.
Du skjønner at dette kommer til å ta mer tid enn du setter pris på.
Forvarming via navigasjonen
Løsningen kalles forvarming. Batteriet henter av egen energi til å gjøre seg klar for optimal vinterlading.
Noen modeller kan starte forvarming av batteriet før du ankommer ladestedet. Tesla gjør det automatisk på sine modeller når den anbefaler ladested. Tidligere forvarmet den bare på egne ladere, men nå skal den gjøre det på andres også.
Audi e-tron GT, BMW i4 og iX, Nio ES8, Mercedes-Benz og Porsche Taycan er eksempler på biler som forvarmer dersom du legger inn destinasjon på laderen i navigasjonssystemet. Det vil helt sikkert komme som oppdateringer på andre biler også etterhvert.
Men dette kan oppleves litt knotete, fordi ikke alle ladere finnes i kartsystemene ennå. Det kan også være uklart hvilke operatører det er snakk om.
Ofte henvises du dessuten til ladere som ligger upraktisk til i forhold til din kjørerute.
Endelig det vi ønsker
Elbilforeningen har hele tiden ønsket seg to ting:
- Visning av batteritemperatur, noe BMW i3 (dersom man graver skikkelig dypt i menysystemet) og Porsche Taycan har. En slik visning er til stor nytte når du skal lade batteriet.
- Manuell oppvarming av batteriet. Rett og slett en knapp man kan trykke på for å sette i gang oppvarmingen, via batteriets eget varmesystem, som ofte er basert på en energieffektiv varmepumpe.
MG er den eneste produsenten som har hatt dette til nå, både i ZS EV og Marvel R. Etter siste programvareoppdatering er funksjonen på plass også i Nio ES8. Vi håper de andre produsentene nå vil komme etter.
Slik virker det
I ES8 heter knappen «Manuell batterioppvarming» og finnes under batterimenyen.
Når manuell batterioppvarming er påslått, kommer det opp et lite ikon for dette i statuslinjen. Du kan enkelt slå av funksjonen med å trykke på dette symbolet.
Funksjonen vil bare virke når batteriet er kaldere enn 20 grader, men vil øke ladehastigheten mye på kjølige vinterdager.
Dessverre får vi ikke testet funksjonen skikkelig, da det er en feil med testbilen som gjør at den ikke vil ta imot hurtiglading – hverken på Nios egne ladere eller hos Mer, som står rett ved siden av.
Vi starter med kald bil og det er antydning til is på ruta når vi setter oss i inn. Det er én varmegrad når vi starter å kjøre og to når vi ankommer ladestasjonen. Da har vi kjørt 50 kilometer, hovedsakelig på motorvei med fartsgrenser på 100 og 110.
Ved ankomst har vi brukt 16,1 kWt. 73 prosent er brukt til fremdrift, seks til oppvarming av kupeen og 18 til batterioppvarming. Tallet varierer i løpet av kjøreturen, avhengig av hastighet, og hvor varmt/kaldt det er ute, samt temperatur i kupeen og i batteriet.
På denne kjøreturen brukte bilen 0,55 kWt til batterioppvarming per mil. Det er ikke avskrekkende mye , men kan være lurt å ha i bakhodet når du planlegger rekkevidde til laderen du har tenkt å bruke.
Heldigvis har Nio også en visning for anslått rekkevidde, som tar høyde for dette.
Først med flere ting
Nio er ikke bare tidlig ute med manuell oppvarming av batteriet. De er også alene om å tilby batterbytte som alternativ til hurtiglading. Nio mener batteribyttet tar tre minutter. Vi har testet det.
Sjekk den uklippede filmen over å se hvor lang tid det tar fra du trykker på knappen til du ruller ut igjen.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!