Elbilsalget i mai 2022: Salgstallene dårlig nytt for varebilmålet i 2025
BEKYMRET FOR ANDELEN ELEKTRISKE VAREBILER: – Regjeringen har ikke gjort det Stortinget ba om i høst. Stortinget vil ha fart på elvarebilsalget og de ber om nye grep for å styrke varebilenes konkurransekraft, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
– Salget av elvarebiler henger kraftig etter personbilsalget. Salgstallene for mai gir ny grunn til bekymring.
Det sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Så langt i år er andelen elektriske varebiler i nybilsalget på 20,1 prosent, mot 19,9 prosent for samme periode i fjor. Det går med andre ord knapt fremover.
Dette kommer frem av den månedlige statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Du finner flere tall om elbilsalget i mai lenger ned i denne artikkelen, blant annet hvilken bilmodell som solgte mest i forrige måned.
Sammenlikner vi salgstallene fra mai med samme måned i fjor, ser vi faktisk en nedgang. I mai fjor hadde vi en elektrisk andel på 24 prosent, mens det i år er solgt beskjedne 20,4 prosent.
– Her trengs det politisk handling. Stortinget må ikke glemme forpliktelsen om at både personbiler og varebiler som selges som nye biler innen 2025 skal ha null i utslipp, sier Bu.
Hun mener at for å få opp elvarebilandelen trenger vi andre virkemidler enn for personbiler, og at vi ikke når 2025-målet uten sterkere virkemidler.
– Regjeringen har rett og slett ikke gjort det Stortinget ba om i høst. Stortinget vil ha fart på elvarebilsalget og de ber om nye grep for å styrke varebilenes konkurransekraft. Dette leverer ikke regjeringen på i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett, mener Bu, og fortsetter:
– Det handler om de elektriske bilenes konkurransekraft. Så langt er det liten tvil om at personbiler konkurrerer godt med det momsfritaket de fremdeles har og privatpersoner velger derfor i tråd med det myndighetene legger opp til – men det må åpenbart andre virkemidler til for varebiler.
På grunn av skattereglene for bedrifter, henger næringsmarkedet betydelig etter privatkjøpsmarkedet.
Elbilandelen var nemlig på over 90 prosent for alle som eier bilen selv. For personbiler i næringsmarkedet, som i hovedsak består av firmabiler og leasingbiler, var elbilandelen bare på 52,7 prosent.
Bilsalget totalt i 2022 gikk ned med 15,6 prosent sammenlignet med de fem første månedene i 2021, men det er fossile biler som drar ned salget.
Så langt i 2022 er det solgt 42.445 elbiler, mot 34.878 i samme periode i fjor.
Fakta:
Elbilandel: 73,2 %
Andel, elvarebil: 20,4 %
Elbilandel, privatkjøp: 91,4 %
Elbilandel, næring: 52,7 %
Andel, ladbar hybrid: 12,3 %
Så langt i 2022 (1.jan – 31.mai)
Elbilandel: 79,2 %
Andel, elvarebil: 20,1 %
Elbilandel, privatkjøp: 92,8 %
Elbilandel, næring: 60,6 %
Andel, ladbar hybrid: 8,8 %
SALGSVINNER: Volkswagens ID.4 solgte best i Norge i forrige måned.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!