Politiets to uniformerte elbiler endelig ute i aktiv tjeneste: Godt fornøyd med testingen så langt
GODE ERFARINGER: Anders Sundet i Politiets Fellestjenester, som kjøper inn utstyret til politiet i Norge, forteller om gode erfaringer med politiets to uniformerte elektriske politibiler så langt. Bildet ble tatt på EVS35 for noen uker siden, men nå er begge bilene ute i operativ tjeneste. Foto og video: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no
Nå har politiet bestilt ytterligere to eVitoer, før de avgjør hvor mye de skal satse på elbiler fremover.
Her på elbil.dev08.dekodes.no har vi skrevet flere artikler om politiets satsing – men noen vil heller nok heller si manglende sådan – på elektriske tjenestebiler.
Men på den store elektromobilitetskonferansen EVS35 som nylig fant sted på Nova Spektrum, så vi faktisk den ene av de to uniformerte el-politibilene som finnes her i landet.
Gode erfaringer fra testingen – nå er de ute i trafikken
På EVS35 snakket elbil.dev08.dekodes.no-journalist Rune Nesheim med Anders Sundet i Politiets Fellestjenester (PFT).
Det er PFT som står for innkjøpene til politiet i Norge, deriblant sivile og uniformerte politibiler.
Han forteller i videointervjuet under om erfaringene politiet har gjort seg under testingen av elbilene som operative kjøretøy:
Erfaringene så langt er gode, ifølge Sundet – og i slutten av juni ble dermed begge bilene satt inn i aktiv tjeneste.
Sundet forteller at nå har PFT bestilt ytterligere to politibiler av samme type, Mercedes-Benz eVito.
Denne gang i form av to celle-biler – altså en god, gammeldags elektrisk «svartemarje».
Hva så med rekkevidden, har den vært tilfredsstillende for politiet så langt?
– Det er som med elbiler generelt, når det er kaldt og farten er høy, faller rekkevidden. Men når vi kjører helt normalt i fartsgrensen, ligger vi omtrent på den oppgitte WLTP-rekkevidden for modellen, som er 36 mil.
Nå skal Politiets fellestjenester i første omgang få de to nye eVitoene de har bestilt klargjort og ut i tjeneste.
– Så vil vi bruke erfaringene våre så langt før vi bestemmer oss for hva vi går for ved neste anskaffelsesrunde. Den avtalen vi har i dag, går ut i 2027, opplyser Sundet.
Michigan er en av to stater som hvert år tester nye bilmodeller som potensielle politibiler, og resultatene av testen brukes når USAs delstater skal kjøpe inn nye kjøretøyer.
Selv Hindustan Times, som vi i vår fordomsfullhet ikke trodde skulle være spesielt opptatt av slikt, har laget en artikkel om hvilke land i verden som tester ut Tesla som politibil.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening har tidligere uttalt at hun mener det går for sakte fremover for norsk politi.
– Jeg er lite imponert over politiets akselerasjon i satsingen på ny kjøretøyteknologi. To elektriske kjøretøy er knapt noen satsing. Hvorfor skal politiet i verdens fremste elbilland henge etter andre land?
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!