Drako Dragon: 2000 hestekrefters elektrisk hyper-SUV skal i produksjon
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Italiensk design, karbon-chassis og nok hestekrefter til å sende en hvilken som helst superbil rett i skammekroken. Drako Dragon er ikke for sarte sjeler.
Drako Dragon er den kraftigste og raskeste hyper-luksus-SUV i historien, innleder pressemeldingen.
Amerikanske Drako skyr ikke unna superlativene når de skal selge inn hyper-SUV-en.
0-100 på 1,9 sekunder
Og skal vi tro tallene de serverer, har de all rett til å slå på stortromma.
For per i dag finnes den ingen SUV – verken elektrisk eller fossildrevet – som er i nærheten.
Drako Dragon har quad-motorer, én på hvert hjul, for å fordele 2000 hestekrefter.
0-100 km/t forsvinner på svimlende 1.9 sekunder og nåla fortsetter videre til en toppfart på 321 km/t.
Den klassiske dragstripe-lengden på 1/4 mile (0.4 kilometer) går unna på ni sekunder blank.
Det er nesten et sekund foran Tesla Model X Plaid (9.83 sekunder).
Se videoen av fartsmonsteret her:
Klar for banekjøring
Fire karbon-keramiske bremseskiver på alle hjul skal sikre rå stoppekraft med 420 mm skiver og 10 piston foran, og 410 mm med 6 piston bak.
Chassisen er laget av karbonfiber for ultra stivhet og skal spare opptil 50 prosent vekt sammenlignet med metall-chassis, ifølge Drako.
Totalvekten skal være på 2200 kilo.
Det er lov å tro at Draco Dragon ikke er helt ut av komfortsonen på en bane.
Batteripakken skal også produseres selv.
Rekkevidden skal være på 675 kilometer og Drako lover en hurtigladehastighet som står i stil med bilen på 500 kW.
Luksus med stiv pris
Drako Dragon er designet av italienske Lowie Vermeersch og GranStudio.
På utsiden ligner Drako Dragon en tungt stylet Jaguar iPace, mens måkevingedørene er helt tydelig Tesla Model X-inspirert,
På innsiden er det heller ikke spart på kostnadene, med utstrakt bruk av skinn, karbon og gullfarget anodisert aluminium.
En 17.1 tommers berøringsskjerm pryder dashboardet. Legg merke til at alt av betjening finnes på selve rattet, spaker bak finnes ikke.
Bilen skal etter planen produseres i USA.
Produksjonsstart er satt til 2026 og det skal etter planen produseres 5000 biler per år.
Man kan reservere bilen med et depositum på 500 amerikanske dollar for standard-utgaven, og 5000 USD for First Edition, allerede i dag.
Men med en prislapp på tre millioner kroner før skatter og avgifter, vil Drako Dragon neppe bli en hverdagssyn på norske veier.