Vi fant store forskjeller da vi testet bilenes frontlys: Full spredning
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Moderne biler får stadig mer avanserte lyssystemer, men hvor bra er de egentlig? Det testet vi på årets vintertest i nord.
Det har skjedd mye med hovedlysene de siste 20 årene. Det finnes vel knapt en elbil som fortsatt har halogen- eller xenonlamper.
Nå er det energieffektive og enda mer driftssikre LED-lykter som gjelder.
De har i tillegg mange flere fordeler når man skal fordele lyset foran seg også, da man kan utstyre lampene med langt flere retningsbestemte dioder.
Det har kommet automatikk i større eller mindre grad, men A-en inne i lampesymbolet betyr fortsatt ikke det samme i alle bilmodeller.
De enkleste modellene skifter mellom ordinært nærlys og fjernlys, enten direkte, eller med gradvis økning til fjernlys.
De beste systemene kjører med konstant flomlys og bare masker ut trafikken foran seg som ikke skal blendes.
Det siste er å foretrekke, men der er det også ganske lett å se hvilke biler som har de mest nøyaktige lampene og den mest gjennomprøvde programvaren.
Cocktail av LED-lys
I tillegg finnes det forskjellige lys for hvilket miljø og hastighet man kjører i.
I by og steder med lav fartsgrense har man ofte en bredere lysbredde for å oppdage fotgjengere og andre ting.
I årets vintertest kjørte vi følgende fem biler:
- MG4
- Nissan Ariya
- Renault Megane E-Tech
- Kia Niro EV
- BMW iX1
Vi fant en salig blanding av alle typer LED-lys, og her tar vi et kritisk blikk på alle testbilene.
Sjekk videoen øverst i saken. Der får du en kort, men bra gjennomgang.
Vi testet:
- Lysstyrke med refleksvester med 100 meters avstand på bane.
- Lysspredning på en bane og praktisk test langs veien.
- Responstid mellom nær- og fjernlys i praktisk test på veien.
- Hvor finstemte systemene er i en praktisk test langs veien.
BMW iX1
Vi kjører toppmodellen med alt utstyr, men savner BMWs adaptive laserlys som lyser inntil 550 meter for vi kunne ønske enda mer fjernlys.
Men denne modellen har adaptive LED-frontlys som masker ut trafikken foran seg slik at man i praksis har flomlys hele tiden.
De inngår i innovasjonspakken som koster stive 100.000 kroner.
Lampene har mange lyspunkter, men masker ut trafikken foran med større marginer enn de dyrere modellene.
Bilen er rask til å aktivere fjernlysene etter at møtende bil har passert, dersom du ikke kjører fullautomatikk, og gir bra lys når du er alene på veien.
Den gir også bra spredning på begge sider og høyt opp.
Tvangsstyrer du fjernlys og nærlys, lyser den ikke på langt nær så høyt opp. Det bærer også bildene vi har tatt på banen preg av.
Der står den på tvunget fjernlys og viser fortsatt best lys fremover, med fem tydelige refleksvester med 100 meters mellomrom, selv om fjernlyset er mer sentrert enn når den kjøres på fullt, adaptivt lys langs veien.
Bildet viser at BMW iX1 også har best nærlys i testen.
Den masker ut skilter, lyser godt inn i svinger og lyser helt greit rett frem. Den beholder fjernlysene tent helt ned til 30 km/t og slår de på igjen ved 40.
Kia Niro EV
Du får automatisk nedblendbare LED-hovelamper, selv på den rimeligste modellen.
Bilen har tradisjonelt nær- og fjernlys, men er dårligst i testen.
Den har smalest spredning og kortest lyslengde. Refleksvesten lengst borte reflekterer dårlig. Bildet viser at den har smalest spredning og kortest lyslengde.
Man ser klart at redningsvesten lengst bort reflekterer dårlig.
Den har en veldig sentrert fjernlysstråle og det er veldig mørkt på venstre side. Selv på rett vei er det ganske mørkt på sidene.
På svingete veier blir opplevelsen generelt veldig mørk, selv med fjernlys aktivert.
Man ser tydelig hvor nærlyset lyser opp når fjernlysene står på ,og det blir veldig mye nærlys i denne bilen dersom automatikken brukes.
Den blender utrolig raskt ned når vi tar igjen trafikk, og den er treigest i testen med å blende opp igjen. Det tar tre sekunder.
Det tar opp mot tre sekunder før den setter på fjernlys etter at kjøretøy har passert. Dermed er det den desidert treigeste i testen.
Den har et markant nærlysskille, selv når du kjører med fjernlysene.
Nissan Ariya
Nissan Ariya kan lure deg litt til å tro at du bare har den litt enklere nedblendingsfunksjonen.
For i tillegg til autoknappen som blender fra fjernlys til nærlys automatisk, er det en knapp ytterst på blinklyshendelen som aktiverer fullautomatikken som masker ut bilene foran deg.
Akkurat som i BMW iX1 merker man det best med at man får mye mer lys ut på sidene og høyere opp i vegetasjonen.
Den er ikke like finmasket når den mørklegger andre trafikanter, men forskjellen er ikke veldig stor.
Det er veldig behagelig å kjøre bilen i mørket. Den kjemper med BMW iX1 om de beste lysene og har bedre spredning på både fjern- og nærlys på banetesten.
Det ser du godt på videoen, der den lyser bedre opp i vegetasjonen både rett frem og på siden. Men den får ikke vist sitt beste i den sammenligningen, fordi man bruker det tvungne fjernlyset når bilen står stille.
Renault Megane E-Tech
Den har automatisk nær- og fjernlys som standard, selv i rimeligste versjon. Lyset føles bra og sprer seg godt.
Bilen lyser forholdsvis langt, og lyser opp refleksvesten 500 meter foran seg bra og vegetasjonen foran seg på testbanen. Men strålen er sentrert og lyser ikke opp sidene.
Den har en merkelig lysspredning rett foran bilen, men det plager deg ikke under kjøring.
I svinger blir det mørkt i innerkant, men rett frem lyser den bra. Den forandrer ikke lysretning, slik man ofte så på lys for noen år siden.
Nærlysene sprer godt, men lyser nest kortest fremover langs høyre side i testen.
Den blender ned litt tidlig når den tar igjen andre biler, men er ganske rask til å sette på fjernlysene igjen dersom frontruta er ren og pen.
Det er veldig enkelt å aktivere den automatiske funksjonen. Du trenger bare å trykke ytterst på blinklyshendelen, så får du opp et hvitt lyssignal med A på dersom du har riktig lysinnstilling på stilken.
MG4
Man blir litt overrasket over gode fjernlys på den klart rimeligste bilen i testen.
Den lyser flott opp refleksvesten 500 meter unna, og man ser vegetasjonen på banen. På veien ønsker man at lysene lyser høyere, for det blir litt mørkt på sidene.
Man får i praksis følelsen av at den sprer bredt langt fremme, noe også bildene fra banen bekrefter. Det hjelper i svinger. Fjernlysene beholdes på ned til 20 km/t.
Bilen gjenkjenner baklys langt fremme i horisonten og blender altfor kjapt ned. Den blender også ned dersom det blir mye refleksjon i skilter.
Den er ganske forsiktig når den aktiverer fjernlys, cirka to sekunder, og blir nest dårligst i testen.
Det medfører mye kjøring med nærlys, og det er synd, for de er dårligst i testen. De lyser kort og lyser lavt på sidene.
Den har faktisk manuell høydejustering av lysene også. Veldig enkel å aktivere med en vippebryter på lysbryteren.
LUX
Vi målte også lysstyrken på bilene fra to meters avstand med konstant høyde på måleren og en vegg i bakgrunnen. Dette var vår andre test med utstyret, og andre gangen vi ikke har fått pålitelige data.
I ettertid ser vi at vi heller burde tilpasset måleren til lysstrålen på veggen, fremfor å ha konstant høyde. Derfor har vi utelatt disse resultatene. Man lærer så lenge man lever!
Gikk du glipp av disse?
Vi kjørte lystest også under fjorårets vintertest. Da testet vi disse fem bilene:
- BMW i4
- BMW iX
- Mercedes EQB
- Nio ES8
- Skoda Enyaq
Under kan du sjekke ut lystesten vår fra fjorårets vintertest.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!