Her finner du alle artiklene fra Elbilforeningens vintertest 2023: Alt vi testet – forklart og oppsummert
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under årets vintertest var vi innom det meste av det vinteren har å by på av bilutfordringer. I denne saken finner du rubbel og bit av hva vi testet underveis.
Vår store, årlige vintertest ble ikke akkurat mindre omfattende av at vi kjørte rekordlangt – gjennom tre land og i all slags vær.
Fra Tromsø, via Finland og Sverige – etter masse kjøring på alle typer vinterføre – endte vi i Oslo 2.200 kilometer senere.
Hva og hvorfor
I denne artikkelen har vi samlet smått og stort av artikler vi lagde i etterkant av Elbilforeningens vintertest i år.
Her skal vi presentere kort hvorfor vi valgte å gjennomføre de ulike undertestene vi gjorde, og vi lenker selvfølgelig til de respektive artiklene underveis.
Og vi er naturligvis innom både rekkevidde og ladefart, selv om vi ikke overspiller betydningen av noen av dem. Ved bare én anledning var vi nær ved å gå tom for strøm.
Vi ser det heller som vår oppgave å jage bilindustrien i retning av teknologiske løsninger som funker.
Vi sparker i gang
Ingen reise uten et startskudd. Og det gikk altså av i Tromsø. Ikke primært fordi det er vakkert, men fordi det vinterstid gjerne også er kaldt i landsdelen.
Det er slike forutsetninger vi helst vil ha i vintertestene våre.
Og hvilke biler ble i år funnet interessante nok til å bli med på vinterlig langtur i år for å bli testa i hue og, eh, sete? Jo, det var disse:
- MG4
- Nissan Ariya
- Renault Megane E-Tech
- Kia Niro EV
- BMW iX1
Greia er å finne ut hva de tåler, og om det er noe som stopper dem.
Utfordre infrastruktur, kjenne på elementene og komme oss fram. Og det gjorde vi, naturligvis. Her er bilene vi testet:
Hvorfor ingen Tesla?
Gjennom flere år har dette blitt en gjenganger i kommentarfeltene våre:
Diverse spørsmål om hvorfor en eller annen Tesla ikke er med i testen.
Enkelte blir også ganske sinte. La oss si det på denne måten: Det er fint med engasjement. Men vi prioriterer nye modeller når det skal vintertestes.
Tesla fikk dessuten muligheten da Toyota trakk sin bZ4X-modell rett før bilene skulle fraktes nordover, siden vi hadde en intensjonsavtale om å ta med Model Y.
Kia svarte først, og fikk dermed sin Niro EV-modell med i bølingen. Så enkelt. Og så vanskelig.
Totalt sett synes vi feltet vi endte opp med var svært interessant. Og enda mer interessant da bildet begynte å tegne seg av hva de presterte – sett opp mot prislappen.
Vi valgte den lange veien hjem
Vi har en sterk dragning mot nord. Mindre ble den ikke etter den svært vellykkede vintertesten i 2021, da vi feide gjennom Finnmark og Troms i en mer eller mindre offisiell åpning av fersk og viktig ladeinfrastruktur.
Mye av greia er jakten på kulde og vinterlige forhold, men ikke bare det: Vi har medlemmer i alle deler av landet, og stadig flere i nord.
Hvordan de har det som elbilister finner man ikke ut fra en skrivepult sørpå i landet.
Så vi dro nordover igjen i år.
Bilene ble sendt med en biltrailer til Tromsø. Deretter startet vi på den lange veien hjem til Tigerstaden, gjennom nordlige deler av Finland og Sverige.
2.200 kilometer, via besøk på et vidunderlig testsenter i finske skoger og vær og føre av alle typer. Og et vidunderlig nordlys.
Det resulterte i det som kanskje ble hovedartikkelen fra årets vintertest (med en rimelig fet tilhørende video, om vi skal si det selv):
Hva skjer når det blir grisekaldt?
Neida, det var ikke en ny istid vi hadde i tankene da vi utsatte bilene for denne kuldetesten.
Derimot det faktum at ganske mange nordmenn bor på steder der kvikksølvet kan krype ned mot – og under – 40 minusgrader på det kaldeste.
Akkurat her kan elbilene ha tilsvarende akilleshæl som fossilbilene, selv om flere av testbilene kom seg mer enn greit fra prøvelsen.
Les mer og se video av hvordan dette gikk her:
Når farten er forskjell på liv og død
Hvor mange meter ekstra bremselengde må du budsjettere med når farten øker fra 60 til 100 km/t på godt vinterføre?
Vi utsatte billigste og dyreste bil i vintertesten for en grundig sjekk.
Nå registrerte vi riktignok i kommentarfeltet på Facebook-siden at det er mange som kan sin bremselengdefysikk.
Men det kan likevel være greit med en påminnelse dersom du ikke har tenkt så nye gjennom de friksjonstekniske sidene av saken.
Les saken og se video her:
Skummelt å regenerere på vinterføre?
Det kastes stadig ut påstander om at regenerering av strøm på vinterføre kan være skummelt.
Med andre ord: At du kan få ukontrollert hjulslipp når gass- eller wattpedalen slippes brått. Så vi testet. Vi startet på prosjektet i fjorårets vintertest, og fortsatte i år.
Vi kan avsløre at vi nyanserer bildet litt, men inntrykket står. Og vi testet naturligvis i trygge former.
Les saken og se video her:
Hvilken bil har best lys?
Test av kjøre- og fjernlys er en disiplin de fleste hopper over. Desto mer grunn til å gjøre det, med andre ord.
Ikke minst fordi mange norske elbilister ferdes langs uopplyste veier i grisgrendte strøk, og virkelig trenger gode lys.
Vi benyttet oss av en 600 meter lang testbane på Lapland Proving Ground i nordfinske Muonio. Refleksvester ble plassert for hver 100 meter, før vi dokumenterte det hele – bil for bil.
Les saken og se video her:
Fortsatt litt å gå på
Gjennom 2.200 kilometer sjekket vi mangfoldet av ladeselskaper og betalingsløsninger ved behov for påfyll – både i villmarka og sentrale strøk.
Med fem elbiler i følget regnet vi med en del selvforskyldt ladekø, særlig på de små og trege ladestasjonene.
Så hva ble status for brukervennlig lading og betaling etter den seks dager lange turen fra nord til sør?
Det kan du finne ut av her:
Et vintereldorado for testing
Før du og jeg mottar våre nye elbiler, har de som regel vært testet hardt under arktiske forhold.
Det gjelder særlig for europeiske produsenter, som sjelden slurver med vinteregenskapene.
Ett av disse testsentrene ligger i finske Muonio, og heter Lapland Proving Ground (LPG).
I denne artikkelen gir daglig leder Jukka Vuorinen et innblikk i virksomheten.
I hvert fall så mye han kan, uten å avsløre for mange forretningshemmeligheter:
Er det nødvendig med firehjulsdrift?
Mange sverger til firehjulsdrift når de skal kjøpe ny bil. Argumentet er som regel en tung kneik for å komme seg helt hjem, og om vinteren blir den gjerne glatt.
Resultatene i fremkommelighetsdelen av årets vintertest kan tyde på at impulsen er riktig.
Av de fem bilene var bare én firehjulsdrevet, mens tre hadde forhjulsdrift. Den billigste hadde drift på bakhjulene.
Les saken og se video her:
Forvarming til folket, takk!
Hurtiglading vinterstid kan gå skikkelig sakte dersom batteriet er kaldt. Derfor er det naturligvis en fordel å fikse dette når man er hjemme ved ladeboksen.
Underveis på den kalde vinterturen kan stadig flere biler forvarme batteriet, ved hjelp av batteriets egen energi. Men hvor enkel og grei er forvarmingen i bruk? Hva skal til for at det blir optimalt?
Vi gir også et bredt innblikk i ladedataene som ble registrert underveis på den lengste testen.
Les saken her:
Uhøytidelig, men absolutt alvorlig
Tidligere har vi ved et par anledninger fått mer eller mindre nyansert kjeft for å ha på ytterjakker på enkeltdistanser under vintertester.
Dette er naturligvis ikke normen, og vi er tydelige på at enhver moderne elbil må kunne by på nok varmekomfort til at du kan legge fra deg dunjakka.
Det gir også den fordelen at sikkerhetsbeltet ikke ender opp med å virke mot sin hensikt.
Vår mann viser deg det som kan være forskjellen på liv og død. Les saken og se video her:
Fortsatt billigere enn fossilt – selv i kulda
Med jevne mellomrom får vi servert saker i media som søker å påvise at fossilt drivstoff er billigere enn hurtig- eller lynlading.
Ofte er forutsetningene fantasifulle, og da blir ofte konklusjonene deretter.
Gjennom vintertesten så vi nærmere på dette. Og selv langt unna den hjemlige ladeboksen kunne vi hamle mer enn greit opp med pumpepriser.
Les saken her:
Blir du ordentlig varm i baken?
Sete- og rattvarme er noe mange elbilister setter stor pris på vinterstid.
Ikke uten grunn: Er du kald i rumpa, på ryggen og på hendene blir du gjerne kald ellers også.
I denne testdisiplinen tar vi en uhøytidelig sjekk av både sete- og rattvarme, ved hjelp av varmekamera.
Og vi fikk absolutt bevis for at ikke alle ratt og seter varmer like mye.
Les saken og se de (varme-)lysende bildene her:
Lett å finne fram i systemene?
De aller fleste moderne biler har større eller mindre berøringsskjermer der du kan styre mange av bilens funksjoner.
Men hvor lett er det å finne fram til helt vesentlige funksjoner ved hjelp av talekommandoer?
Det tar vi en god stikkprøve på her, hvor du kan både lese, se og høre hvordan det gikk:
Ladelykke til kvelds
Etter en lang dags ferd mot natt, er det neppe en favoritt å skulle stille seg opp ved en hurtig- eller lynlader før du kan legge deg.
Det er her det litt lange ordet destinasjonslading kommer inn. Altså lading ved reisens (foreløpige) slutt.
Ikke bare er det behagelig for både bil og fører. Det betyr også mindre belastning på raske ladestasjoner, og bedre tilgang for dem som fortsatt er underveis.
Jepp, det kan gi en lykkefølelse å koble til ved ettiden på natta.
Les saken og se video her:
Epilog: «Laderally» Namsos-Oslo
Vi la like godt den lengste etappen til testens siste dag. 680 kilometer fra Namsos til Oslo.
Vi måtte se langt etter Bjarne Brøndbo utenfor rockehotellet i trønderbyen, men var godt skodd med ElbilAppen som ruteplanlegger før konkurransen startet i grålysningen.
Oppgaven var i utgangspunktet enkel: Førstemann eller -kvinne fra Namsos til Oslo. De tre bilene med likest forutsetninger fikk jobben med å frakte sjåførene Lina, Rune og Ståle til Oslo via Bangsund og Østerdalen til Oslo.
Vinnerinstinktet var definitivt på plass hos alle tre, men bare én av dem kunne vinne. Men hvem ble det? Og hvor mange forviklinger klarte de å rote seg opp i underveis?
Les saken og se video her:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!