Gladmelding til gateladende elbilister i Oslo: Ladeprisene er (helt i det stille) skrudd MYE ned igjen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det fins gode nyheter også. På alle Oslos kommunale ladestolper har prisene nylig blitt betydelig lavere – og dét uten at noen har skrytt av det.
Denne så vi ikke helt komme:
I en tid hvor så godt som alt blir bare dyrere og dyrere, er det faktisk i hvert fall én ting som har blitt betydelig billigere: Prisene for gatelading i hovedstaden har nylig blitt skrudd ned – så det virkelig monner.
Og det helt uten at noen har gjort deg oppmerksom på det. Vel, elbil.dev08.dekodes.no to the rescue!
Jeg tror dette vil føre til at flere i Oslo vil ta et klimavennlig bilvalg – dersom prisene forblir lave nok og det bygges ut tilstrekkelig med gateladere i byen
Christina bu, generalsekretær i norsk elbilforening
Samlet sett en halvering av prisene
Det er Bymiljøetaten som drifter Oslo kommunes ladestolper og fastsetter ladeprisene på disse.
Bymiljøetaten er nemlig delegert fullmakt til å justere prisene på lading for å sikre at etatens strømkostnader dekkes.
Og nå har altså prisene helt i det stille blitt redusert betydelig, noe elbil.dev08.dekodes.no tilfeldigvis oppdaget da vi var innom Bymiljøetatens nettsider om lading.
– Ja, det stemmer. Den 27. februar ble prisene som ble fastsatt av byrådet i desember 2022 justert ned. Grunnen til endringen var at strømprisene har gått ned, sier Monica T. Olsen, presseansvarlig i Bymiljøetaten.
Det er heller ikke småtteri det er snakk om.
De nye prisene er samlet sett redusert til omtrent det halve, altså når man ser de ulike priskategoriene for kommunal lading under ett.
Her ser du de nye prisene:
Takstgr. | Kl. 09-20 | Kl. 20-09 | Maks tid | Type lading |
---|---|---|---|---|
3051 | 1 time 23 kr | 1 time 15 kr | 3 timer* | Semi-hurtig korttid |
3052 | 1 time 20 kr | 1 time 13 kr | 3 timer* | Normal korttid |
3053 | 1 time 23 kr | 1 time 15 kr | 24 | Semi-hurtig langtid |
3054 | 1 time 20 kr | 1 time 13 kr | 24 | Normal langtid |
Tilbake til prisnivået før sjokkøkningen
I de dyreste takstgruppene var prisen nylig 54 kroner i timen på dagtid. Nå er den redusert til 23 kroner timen, altså godt over en halvering av prisen.
På kveld/natt er prisen her redusert tilsvarende, fra 35 kroner timen til 15 kroner i timen.
Dermed er vi her faktisk tilbake til prisnivået FØR Oslo kommune over natten skrudde opp ladeprisene i byen voldsomt i desember i fjor.
Dette er gode nyheter, spesielt for de mange som foretrekker å lade bilen over natten.
Og dem er det mange av i Oslo, der gatelading fungerer som hjemmelading for hovedstadens elbilister som ikke har egen parkeringsplass – og dermed mulighet for hjemmelading.
Denne gruppen får da heller ikke noen form for strømstøtte når de lader – i motsetning til majoriteten av norske elbilister, som hjemmelader. Da smaker nyheter som dette ekstra godt.
Også i de billigste takstgruppene er prisene redusert betydelig, men relativt sett ikke like mye.
Her er prisene gått ned fra 27 kroner i timen på dagtid til 20 kroner timen
På kveld/natt er prisene gått ned fra 19 kroner i timen til 13 per time.
Stille etter stormen?
I desember i fjor var, som mange vil huske, både byrådet og bystyret i Oslo i hardt vær rundt ladeprisene i byen.
Det skjedde etter at de over natten skrudde opp prisene på gatelading i Oslo med opptil 170 prosent.
Plutselig kunne det fort koste 700 kroner å lade opp elbilen sin, selv om man gjorde det over natten. Og dermed var det med ett langt dyrere å lade bilen enn å fylle opp tanken med klimafiendtlig drivstoff.
Det førte til en hel del kok blant byens elbilister, og ikke minst merket man det godt hos Elbilforeningens medlemsservice:
Denne prisøkningen kom for øvrig etter at kommunen samme sommer, mens folk var på ferie og tenkte på andre ting, allerede hadde doblet prisene:
Men etter solid trykk mot kommunen både fra Elbilforeningen, elbil.dev08.dekodes.no og andre, ble det før jul kjent at bystyret snudde:
Elbilforeningen var blant dem som ba om at prisreduksjonen skulle tre i kraft før jul, men det så det lenge ut til at kommunen ikke skulle få til.
Men så klarte altså Oslo likevel å få fortgang i saken, og skrudde ned prisene 19. desember:
– Vi er veldig glad på vegne av våre medlemmer for at Oslo kommune har rukket å justere prisene før jul. Det har vi presset på for, sa generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen den gang.
– Kan føre til at flere velger elbil
Likevel var det en del murring om at det fortsatt var dyrt å gatelade i Oslo, selv etter priskuttet like før jul.
Den murringen vil nok stilne nå.
Men at det nå er blitt betydelig billigere igjen, uten at noen politikere har gått ut og forsøkt å ta æren for det, eller gjort noe nummer ut av det på noe vis, er interessant.
Det forteller kanskje noe om skvisen man står i som politiker. Samme hva man gjør, får man gjerne også kritikk.
Men også ros:
– På vegne av Oslos gateladende elbilister, vil jeg berømme Oslo for at de igjen har skrudd ned prisene.
Det sier Christina Bu i Elbilforeningen i dag.
– Disse elbilistene har ikke mulighet for hjemmelading og får heller ikke strømstøtte, og i tillegg må de ut og flytte bilen både før og etter de har ladet, og de fleste av dem betaler allerede for beboerparkering, fortsetter hun.
Hun tror at prisreduksjonen oppleves som et klapp på skulderen blant byens gateladende elbilister.
– For at de faktisk gidder å ta et klimavennlig bilvalg selv om det er mer krevende for dem enn for andre elbilister. Jeg tror dette vil føre til at flere i Oslo vil ta et klimavennlig bilvalg – dersom prisene forblir lave nok og det bygges ut tilstrekkelig med gateladere i byen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!