Ombygde Rivian-modeller vokter savannene: Elbiler bidrar til å redde dyr i Afrika
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ved foten av Kilimanjaro i Kenya ligger Chyulu Hills. Det siste halvåret har flere elektriske kjøretøy fra Rivian patruljert området med stor suksess.
Har du fått med deg den amerikanske elbilprodusenten Rivian?
Du har kanskje sett et par av bilene deres i TV-dokumentarserien «Long Way Up», som kan strømmes på Apple+.
Der kjører den kjente skuespilleren Ewan McGregor og makkeren hans to elektriske LiveWire-motorsykler fra Harley-Davidson fra tuppen av Sør-Amerika og hele veien opp til Los Angeles.
Følgebilene var også elektriske, og merket var Rivian. Den vanvittige reisen, med minimalt av lademuligheter underveis, fant sted i 2019 – og både motorsyklene og følgebilene var på det tidspunktet prototyper.
Men i disse dager er Rivian ute og gjør nytte for seg langt utenfor allfarvei igjen, denne gangen på et nytt kontinent, så les videre.
Skal beskytte økosystemene
Pilotprosjektet mellom Maasai Wilderness Conservation Trust (MWCT) og den amerikanske elbilbilprodusenten Rivian ble annonsert i en pressemelding allerede i oktober.
Der sier Luca Belpietro, grunnlegger og administrerende direktør i MWTC, som jobber for å beskytte økosystemene i Øst-Afrika følgende:
«Vi er svært begeistret for dette samarbeidet med Rivian, gitt deres intense fokus på å adressere planetens klimakrise og bevaring av kritisk, biologisk mangfold.»
Det geografiske området i Vest-Afrika er også hjemmet til masai-folket.
Heftige elbiler
Rivian R1T heter elbilene som er nå kjører rundt på savannen, eller som amerikanerne selv skriver: A truck built for whatever you call a road.
Men så er det heller ikke småtterier som står på CV-en til denne elbilen, for den kan:
- Kjøre gjennom vannmasser på nærmere en meter
- Krabbe opp en bergside på 45 grader
- Svelge unna omtrent hvilket som helst terreng med en bakkeklaring på nesten 38 centimeter
- Trekke opp mot ett tonn
Modellen byr på 847 hestekrefter, og har denne svensken regnet riktig, greier bilen 0-100 på 3,3 sekunder.
Skal avdekke krypjakt
Under tittelen MWCT Goes Electric på nettsiden står det hvilket viktig bevaringsarbeid bilene skal utføre – og det på en mest mulig effektiv og miljøvennlig måte.
R1T-ene skal patruljere markene på jakt etter krypskyttere og hjelpe skogvokterne med en rekke ulike operasjoner.
Vi sendte en e-post til Belpietro for å høre hvordan det gikk med pilotprosjektet etter seks måneder, og svaret var at det blomstrer.
– Vårt voksende forhold, og pilotprosjektarbeid med Rivian, fører allerede til flere måter å samarbeide på. Dette inkluderer mer kjøretøy- og personellstøtte fra Rivian, noe som har økt diskusjonen rundt et bevaringsarbeid i regionen som kan få en enda mer varig innvirkning.
– Har dere fanget flere snikskyttere enn før med de nye elbilene?
– Vi deltar ikke i militære aksjoner mot bevæpnede snikskyttere. Arbeidet vårt her er basert på avsløring – og i involvering av urbefolkningen rundt ikke å drepe dyreliv for å skaffe seg mat.
Ombygget safari-elbil
Så langt har tre av fire R1T ankommet Kenya og er i full drift.
De har i tillegg fått en ny, helelektrisk safaribil som er ombygget for å kunne fungere både av og på veinettet i Kenya.
– Dette er den aller første Rivian-bilen med rattet på høyre side – en åpen, åtteseters spesialbygget safaribil til vårt behov for regenererende turisme, forteller Belpietro til elbil.dev08.dekodes.no.
Og i løpet av de kommende månedene vil ytterligere høyrestyrte kjøretøyer, samt ny og oppdatert ladeinfrastruktur, innlemmes i MWCT-drift.
Sparer store summer
Belpietro kaller pilotprosjektet en suksess.
– Tenk deg hvordan en Land Rover fungerer med sin stempelmotor, overføringskasse, girkasse, fram- og bakaksel, differensial … det er mange bevegelige deler som trenger smøring og sløser energi.
En Rivian, derimot, har fire motorer, en på hvert hjul. Her er det ingen bevegelige deler og minimalt behov for smøring.
– Vi regner med at vi sparer to dollar per kjørte kilometer fordi vi ikke lenger må bruke penger på drivstoff, olje og reparasjoner. Og sist, men ikke minst, lades bilene opp av solceller, sier Belpietro.
Og solskinn er aldeles gratis. Forurensingen i sårbar natur er dermed nede på null.
Løver med radiosendere
– Hvordan har disse elbilene hjulpet dere i arbeidet, rent konkret?
– Nylig satte vi de stillegående Rivian-kjøretøyene inn i arbeidet med å radiomerke løver. Vi fikk satt halsbånd på tre stykker, noe som er viktig for å minske konflikter mellom mennesker og ville dyr.
Dette hjelper MWCT med å beskytte andre rovdyr og dyrebestander.
– Det gjør det mulig å informere gjeterne om tilstedeværelsen av løver, sier Belpietro.
Masaiene har blant annet store flokker med geiter og kveg som beiter nær Kenyas sørlige grense mot Tanzania.
Landskapet i Chyulu Hills er på nesten 4000 kvadratkilometer og fungerer som en grønn «bro». Denne binder sammen to av Kenyas viktigste økosystem: The Greater Tsavo og Amboseli.
Noen ganger kan det begynne å brenne, og da sørger de nye bilene for nullutslippstransport for masai-brannmenn, ifølge Belpietro.
– En av R1T-ene har spesialtilpasset utstyr for å slukke branner – med eget vannforsyningssystem og slange. Nok en gang et godt eksempel på unike fordeler en elbil kan gi i bevaringsarbeid, sier han.
Hollywood-stjerne i styret
I styret til MWCT sitter ingen ringere enn skuespiller Edward Norton, her er hele teamet presentert.
Hollywood-stjernen ble kjent med arbeidet til MWCT da han besteg Kilimanjaro i år 2000. Hans egen far er nemlig en kjent naturverner i USA, og Edward den yngre ble imponert over det han så i Kenya.
Her er for øvrig et intervju med vennene Edward Norton og nettopp Luca Belpietro.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!